بسیاری از طراحان از ترس اینکه مهارت نقاشی معمولی نداشته باشند از ساخت تصاویر سفارشی خودداری می کنند. در این مطلب ما با آموزش ایلوستریتور به شما نشان می‌دهیم بدون داشتن مهارتی در طراحی می‌توانید طراح هایی زیبا و جذاب را بوجود آورید.

این روزها بسیاری از کسب و کارها از تصاویر و طرح‌های موجود استفاده می‌کنند. با اینکه این تصاویر ارزان‌قیمتند، اما پیام برند موردنظر را منتقل نمی‌کنند، چون مخصوصاً برای آن محصول طراحی نشده‌اند.

نمی‌توانید در جهانی که ۷۴% از فضای مجازی و فروشندگان B2B از محتوای بصری در تبلیغات‌شان استفاده می‌کنند، با کنار گذاشتن تصاویر خود را از بقیه جدا کنید.

اگر برند شما دارای محصولات فراوان است، مردم زبان بصری برند شما را یاد می‌گیرند. اگر همان تصاویر موجود را برای برند دیگری ببینند، هویت برند شما ضعیف می‌شود.

با استفاده از تصاویر اختصاصی، المنت‌های هویتی یک برند، در یک پرسپکتیو و هویت واحد، کنار هم قرار می‌گیرند. این تصاویر در سطح شهودی با مشتریان ارتباط برقرار و به برندها کمک می‌کنند تا داستان خود را در بلند مدت تعریف کنند.

با همه‌ی این‌ها، بسیاری از طراحان می‌ترسند که به عنوان یک طراح (illustrator) کار کنند، چون مهارت‌های طراحی ندارند. در این مقاله می‌خواهیم به شما نشان دهیم که هر طراحی، بدون نیاز به مهارت‌های طراحی، می‌تواند تصاویری زیبا خلق کند.

در ادامه سه استایل مطرح طراحی را نشانتان می‌دهیم. با هم گام‌هایی ساده را یاد می‌گیریم که با کمک آنها می‌توانید اثر هنری خود را خلق کنید. با ما همراه باشید تا از آموخته‌هایتان در اینجا استفاده کنید و اثراتی زیبا برای پروژه‌های بعدی خود بسازید.

دوره های مرتبط در فرانش

 

فهرست محتوای این مقاله

خودتان تصویر فضای معروف را رسم کنید

تصویر فضایی - space illustration

Nina Georgieva طراح اصلی این اثر مشهور در Dribble است. و حالا استایل این طرح مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

پیشنهاد فرانش به شما
چگونه اولین مدل 3D خود را در اسکچاپ رسم کنیم (مقدماتی)

می‌خواهیم از Georgieva الهام بگیریم و با انجام چند گام ساده، خودمان تصویری از فضا بسازیم.

تصویر زیر نتیجه‌ی کار ماست.

طرح پایانی ایلوستریتر

 

  1. با ترسم ستاره‌ها شروع کنید

از “Star Tool” در ایلوستریتور استفاده کنید و یک ستاره‌ی چهارپر بکشید. بعد آن را ۷۵% Transparent کنید.

حالا که ستاره انتخاب شده است، با استفاده از کلیدهای Ctrl+C و بعد Ctrl+F یکی دیگر از آن بسازید.

ستاره‌ی دوم را کوچک‌تر کنید و روی ستاره‌ی اول قرار دهید.

بعد از آن می‌خواهیم ستاره‌ها را درخشان کنیم. ستاره‌ی بزرگ‌تر را انتخاب کنید، و سپس گزینه‌ی “Gaussian Blur” را از پنل “Appearance” انتخاب کنید.

در پایان هم می‌توانید ستاره‌ای که ساخته‌اید را در پنل “Symbols” ذخیره کنید، تا بعداً بتوانید از آن استفاده کنید.

 

  1. Shape ابرها را رسم کنید

مستطیل‌هایی (Rectangle) را با سایزهای مختلف روی هم قرار دهید.

در پنل “Pathfinder” آنها را با هم Merge کنید.

حالا به “corner radius” شکل حاصل مقداری بالا بدهید.

  1. با استفاده از ابری که ساختید، Texture سیاره را بسازید

از شکل ابری که ساختیم برای ساخت Texture سیاره استفاده کنیم.

ابرهای زیادی را روی هم قرار دهید. برای اینکه یک پترن موج داشته باشیم، باید ردیف‌هایی متوالی از منحنی‌هایی به سمت داخل و بیرون داشته باشیم.

  1. texture حاصل را Tweak کنید

قبل از اینکه پترن موج را به شکل سیاره بدهیم، آن را Simplify می‌کنیم.

نقاط اضافه را از یک طرف Texture پاک و آن را مسطح کنید.

  1. یک سیاره با texture بسازید

پترن موج را در یک دایره قرار دهید، و با استفاده از گزینه‌ی “Divide” در پنل “Pathfinder” یک Division ایجاد کنید.

شکل بیرون‌زده از دایره را پاک کنید. با استفاده از مقادیر Gray مختلف در سمت‌های مختلف سیاره، به آن سایه بدهید.

  1. به سیاره اتمسفر اضافه کنید

دو دایره‌ی بزرگ‌تر بسازید و با استفاده از کلید‌های Ctrl+X و سپس Ctrl+B آنها را پشت سیاره قرار دهید.

به خوبی آنها را Align کنید.

دایره‌های جدید را کمی Transparent کنید و Blur را روی دایره‌ی سوم اعمال کنید (با استفاده از پنل “Appearance”).

همه را با هم (Group (Ctrl+G کنید و نتیجه را در پنل Symbol ذخیره کنید.

  1. چند نمونه از سیاره بسازید و سیاره‌ها را رنگی کنید

از پنل “Symbols” چند سیاره کپی کنید و با دادن دو رنگ مختلف به هر طرف سیاره، آنها را رنگ کنید.

برای انتخاب آنها از “(Direct Selection Tool (A” و برای انتخاب یک رنگ و استفاده از آن از “(Eyedropper Tool (I” استفاده کنید.

  1. اندازه‌ی سیاره‌ها را عوض و مکانشان را تعیین کنید.

 

با استفاده از “(Selection Tool (V” سیاره‌ها را در مکان‌های مختلف قرار دهید و با کشیدن گوشه‌های سفید، که وقتی سیاره‌ای را انتخاب می‌کنید نمایان می‌شوند، اندازه‌هایی مختلف به آنها دهید (برای داشتن اندازه‌هایی مناسب حتماً کلید “Shift” را نگه دارید.)

  1. حلقه اضافه کنید

 

برای ساختن حلقه، چند دایره‌ی تو خالی اطراف سیاره بکشید.

برای قرار دادن سیاره‌های کوچک‌تر جلوی حلقه‌ها، از کلیدهای Ctrl+X و (Ctrl+F (Paste in Front استفاده کنید.

  1. به آسمان ابر و ستاره اضافه کنید

 

به پنل “Symbols” بروید و چند ابر و ستاره Drag-and-Drop کنید.

به سلیقه‌ی خود، هر تعداد که می‌خواهید ابر و ستاره داشته باشید، اندازه‌هایشان را عوض کنید و در مکان‌های مختلف قرار دهید.

نتیجه‌ی کار را در شکل زیر می‌بینید.

نتیجه طراحی با ایلوستریتور

با استفاده از Scale (تغییر اندازه‌ی شکل)، Position (تغییر مکان شکل) و رنگ‌ها، این طرح را به سلیقه‌ی شخصی خود در بیاورید.

از تایپوگرافی (Typography) استفاده کنید و حالا یک تصویر پس‌زمینه‌ی شخصی دارید.

 

خودتان استایل طراحی بلاگ Toptal را رسم کنید

طراحی ایلوستریتور-Toptal illustrations

بلاگ Toptal منبعی ارزشمند برای الهام گرفتن از آثار برترین استعدادهای جهان است. درست مثل همین مقاله، بیشتر مقالات آنجا نیز شامل تصاویری در این زمینه هستند. از اشکال هندسی ساده و رنگ‌هایی روشن برای نمایش اشیاء استفاده می‌کنیم.

بیایید با استفاده از همین استایل چند خوراکی رسم کنیم.

تصویر زیر نتیجه‌ی کار ماست.

پیشنهاد فرانش به شما
۷ تکنیک آسان برای یادگیری فتوشاپ ۲۰۱۹

طرح نهایی ایلوستریتور

  1. یک سیب‌زمینی ساده رسم کنید.

برای رسم سیب‌زمینی، اول یک مستطیل بلند بکشید و سپس با استفاده از “Pen Tool (P)” نقاطی را به لبه‌ها اضافه کنید.

با استفاده از “Direction Selection Tool (A)” نقاط را جابه‌جا و شکل را Tweak کنید.

  1. ظرف سس را رسم کنید

سه دایره با سایزهای مختلف رسم کنید و روی هم قرار دهید. دایره با کوچک‌ترین سایز جلوی همه باشد.

خارجی‌ترین دایره، ظرف سس است. دومین دایره (به رنگ سفید) خود سس است و درونی‌ترین دایره (دارای یک Colored Stroke) اثر نور است.

درونی‌ترین دایره را از وسط نصف کنید. دقت کنید که “Cap” و “Corner” در پنل “Stroke” گرد باشند.

  1. سس کچاپ و خردل را رسم کنید

برای رسم کردن سس خردل و کچاپ ظرف مایونز را کپی کنید.

مثل ویدیو بالا رنگ و نور مختلفی را به هر کدام بدهید.

  1. کاهو به شکل موج را اضافه کنید

با استفاده از “Pen Tool (P)” یک خط صاف بکشید و چند نقطه به آن اضافه کنید.

از پنل “Align”، با “Distribute Spacing” فاصله‌ی افقی را بین آنها یکی کنید.

نقاط را یکی در میان پایین بکشید و هر گوشه را به صورت Max گرد کنید تا کاملاً صاف شوند.

  1. یک تکه نان رسم کنید

یک Oval دراز بکشید. آن را روی شکل موج بیندازید. با استفاده از گزینه‌ی “Divide” در پنل “Pathfinder” یک Division بسازید.

شکل اضافه‌ای را، که ابزار “Divide” ایجاد می‌کند، پاک کنید و تکه نان را رنگ کنید.

  1. نان برگر را رسم کنید

مشابه تکه نان را به صورت افقی Mirror کنید و یک نقطه به لایه‌ی بالایی اضافه کنید.

گوشه‌ها را گرد کنید تا یک نان برگر خوب داشته باشید.

  1. رسم برگر را کامل کنید

کاهو را سبز کنید.

سپس “Rounded Rectangle”های مختلفی برای گوشت، پنیر و گوجه فرنگی رسم کنید و آنها را به ترتیب قهوه‌ای، زرد و قرمز کنید.

اشکال را در جای مناسب خود قرار دهید.

  1. با استفاده از برگر، یک هات‌داگ رسم کنید

از تصویر برگر خود استفاده کنید. گوجه فرنگی و پنیر را حذف کنید. رنگ کاهو را عوض کنید تا مایونز و خردل داشته باشید و یک کپی از نان پایینی بسازید تا هات‌داگی متقارن داشته باشید.

  1. شکل پیتزا ر ا طراحی کنید

از نان بالای برگر استفاده کنید، نقاط پایینی را پایین بکشید و آنها را به هم نزدیک‌تر کنید.

یک کپی از شکل مثلث بسازید، کوچک‌ترش کنید و برای اینکه شکل پنیر شود، رنگ زرد به آن بدهید.

  1. شکل گوجه فرنگی را اضافه کنید

روی یک دایره‌ی بزرگ، چند دایره‌ی کوچک قرار دهید و از گزینه‌ی “Minus Front” در پنل “Pathfinder” استفاده کنید.

چند تکه‌ گوجه فرنگی را با اندازه‌هایی مختلف رسم کنید و آنها را روی پیتزا قرار دهید.

  1. چند تکه گوشت رسم کنید

با استفاده از “Pen Tool (P)” یک شکل Organic رسم کنید و از تعداد مختلفی از آن با اندازه‌های مختلف روی پیتزا استفاده کنید.

  1. اضافه کردن مخلفات دیگر روی پیتزا

Storkeهایی کوچک‌تر، گرد و رنگی به پیتزا اضافه کنید تا طراحی آن تکمیل شود.

  1. یک نی رسم کنید

ابتدا یک مستطیل بلند و سفید بکشید.

با استفاده از “(Pen Tool (P”دو نقطه به آن اضافه کنید و برای داشتن یک نی خمیده، نقاط بالا را جا‌به‌جا کنید.

نقطه‌ی میانیِ لبه‌ی سمت راست را کپی و پیست کنید و بعد یک Stroke قرمز و No Fill را روی آن اعمال کنید.

خط قرمز حاصل را وسط مستطیل سفید قرار دهید.

  1. شکل بطری نوشابه را رسم کنید

یک Polygon هشت ضلعی بسازید. چهار نقطه‌ی بالایی را بالا بکشید و لبه‌های بالایی و پایینی را بزرگ‌تر کنید ((Scale (S) تا بیشتر شبیه یک بطری شود.

برای اضافه کردن لبه‌های بالا و پایین، از Rounded Rectangle استفاده کنید.

  1. شکل بطری را Tweak کنید و اندازه‌ی نی را تغییر دهید

برای Tweak کردن شکل بطری، نقاط را بالا و پایین کنید و اندازه‌ی نی را تغییر دهید تا با اندازه‌ی بطری متناسب باشد.

  1. طرح موج روی بطری را تکمیل کنید

برای طرح روی بطری، یک شکل Organic و موجی رسم کنید.

پیشنهاد فرانش به شما
UI چیست؟ راهنمای جامع برای آموزش و یادگیری طراحی UI

سپس با استفاده از پنل “Pathfinder” یک Division بسازید و قسمت‌های اضافی را پاک کنید.

نتیجه‌ی کار را در شکل زیر می‌بینید.

طرح نهایی ایلوستریتر

 

خودتان یک تصویر الهام گرفته‌شده از بازی Monument Valley Game را رسم کنید

Monument Valley یکی از بازی‌های پرفروش UsTwo Studio است. این بازی برنده‌های جوایز بسیاری شده است، مثل جایزه‌ی بهترین بازی iPad شرکت Apple در سال ۲۰۱۴. استایل طراحی آن نیز از اثرات هنری هندسی Escher الهام گرفته است.

در ادامه می‌خواهیم با هم استایل بصری این بازی موفق را با هم یاد بگیریم.

تصویر زیر چیزی است که در پایان یاد می‌گیرید.

طرح نهایی illustration

صفحه و مکعب تنها اعضای سازنده‌ی این تصویر هستند.

از چهار رنگ برای آب، علف، جنگل و ساختمان استفاده کرده‌ایم. برای طبیعی نشان دادن رنگ‌‌ها نیز هر رنگ سه طیف مختلف دارد.

  1. یک صفحه‌ی Isometric رسم کنید

اول یک Square رسم کنید و با انجام سه گام بعد، آن را تبدیل به یک صفحه‌ی ایزومتریک کنید. به این مراحل دقت کنید، چون هر بار که بخواهیم یک صفحه‌ی ایزومتریک بسازیم، باید آنها را تکرار کنیم.

از این به بعد به آن “Isometric Effect” می‌گوییم.

به آدرس زیر بروید:

Effect > 3D > Extrude & Bevel

در پنل option که می‌بینید، در Dropdownای با نام “Position”، گزینه‌ی “Isometric Top” را انتخاب کنید.

حالا یک صفحه‌ی ایزومتریک دارید.

برای کار کردن ساده‌تر با آن در Object، Expand Appearance را انتخاب کنید.

با این کار به سادگی می‌توانید رنگ صفحه را تغییر دهید و نقاط را جابه‌جا کنید.

از این به بعد به آن “Expand Effect” می‌گوییم.

  1. سطح‌های جزیره را رسم کنید

برای رسم سطح‌های جزیره، یک Squre و دو Elongated Rectangle رسم کنید.

“Isometric Effect” را روی هر سه اعمال کنید.

در گام دوم Isometric Effect، به ترتیب برای سطح‌ها “Isometric Top”، “Isometric Left” و “Isometric Right” را اعمال کنید.

 

دوره های مرتبط در فرانش

 

  1. جزیره را رنگ و کامل کنید

“Expand Effect” را اعمال کنید و به هر سطح یک طیف از رنگ سبز بدهید. روشن‌ترین طیف همیشه در بالا قرار می‌گیرد.

  1. سطح‌های مکعب‌ را به صورت پرسپکتیو ایزومتریک رسم کنید

سه Squre بسازید و “Isometric Effect” را رویشان اعمال کنید. در مرحله‌ی دوم Isometric Left، Top و Right را انتخاب کنید. با این کار سه سطح لازم برای داشتن یک مکعب ایزومتریک را دارید.

دقت کنید که هر شئ در این تصویر تنها سه سطح دارد و این یکی از زیبایی‌های پرسپکتیو ایزومتریک است.

  1. مکعب را تشکیل دهید

شکل‌های دارای “Expand Effect” را رها کنید. سطوح را کنار هم قرار دهید و برای شبیه‌سازی نور، از سه طیف مختلف طوسی استفاده کنید.

نکته: روشن‌ترین طیف همیشه در بالا قرار می‌گیرد. تیره‌ترین در سمت راست و طیف میانی در سمت چپ. اگر تمام اشکال تصویر را به این صورت بسازید، نورپردازی شکل از دید بیننده طبیعی به نظر می‌رسد.

  1. رسم درختان را آغاز کنید

مراحل مکعب ایزومتریک را تکرار کنید. اینجا قبل از اتصال همه‌ی سطوح به هم، سطوح چپ و راست را Elongate کنید.

سپس برای داشتن چهره‌ی چوب، از سه طیف مختلف قهوه‌ای استفاده کنید.

  1. رسم درخت را تکمیل کنید

تنه‌ی درخت را کوچک کنید. یک مکعب را کپی کنید و مثل زمین، از طیف‌های مختلف رنگ سبز برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید.

  1. از مکعب به عنوان اعضای سازنده‌ی ساختمان استفاده کنید

یک مکعب را کپی کنید و به عنوان مصالح ساختمانی، آن را صورتی کنید.

پیشنهاد فرانش به شما
آموزش نرم افزار طراحی کورل Corel Draw 2019

اندازه‌ها را تغییر دهید. نقاط پایینی را پایین بکشید تا یک برج داشته باشید. اندازه‌ی آن را کوچک کنید و حالا یک ستون دارید.

  1. برج‌ها را مونتاژ کنید

برج و مکعب صورتی را Align کنید.

فاصله‌ای بین‌شان قرار دهید و سه ستون در آن فاصله جای دهید.

برای اینکه به خوبی کنار هم قرار بگیرند، دقت کنید که گزینه‌های “Snap to Point” و “Smart Guides” در “View” منوی Option انتخاب شده باشند.

  1. بین برج‌ها پُل بزنید

نقطه‌ی بالا و راست سطح بالایی را انتخاب کنید و آنها را به نقاط سطح مشابه در برج روبه‌رویی Snap کنید.

برای اینکه پل لبه داشته باشد، یک سطح سمت راست را کپی کنید و اندازه‌اش را تغییر دهید.

  1. پله رسم کنید

سه صفحه را از یک برج کپی و پیست کنید (Copy & Paste). لبه‌ها را Align کنید تا یک بلوک بسازید. سپس نقاط پایینی را بالا بکشید تا یک پله داشته باشید.

چندین بار این پله‌ها را کپی کنید و آنها را در مکان مناسب قرار دهید.

  1. پله‌ها را تکمیل کنید

نقاط سمت چپ را Align کنید تا فاصله‌ی بین پله‌ها را ببندید.

  1. پله‌ها را بچرخانید

پله‌ی تکمیل شده‌ی خود را انتخاب کنید و از “Reflect Tool (O)” برای ساخت یک پله‌ی دیگر به سمت چپ استفاده کنید.

یادتان باشد که رنگ سطوح چپ و راست را تغییر دهید تا نورپردازیِ طبیعی داشته باشید. طیف تیره‌تر در سمت راست، طیف میانی در سمت چپ و طیف روشن‌تر در بالا.

  1. پله‌ها را به هم وصل کنید

چند مکعب را به هم وصل کنید تا یک مسیر رفت و آمد بسازید و آن را به برج‌ها وصل کنید.

  1. به آب عمق بدهید (Water-Depth)

سطحِ آبیِ روشن را کپی و اندازه‌ی آن را تغییر دهید.

آن را در مکان‌های مختلف قرار دهید و از طیفی تیره‌تر از آبی استفاده کنید تا به آب عمق بدهید.

  1. با استفاده از صفحات موجود، اسکله را رسم کنید

درست شبیه پله‌ها و پلِ بین برج‌ها عمل کنید. از صفحات موجود استفاده کنید، نقاط را به خوبی Align کنید تا فاصله‌ی بین صفحات را ببندید و در پایان از طیف‌های مختلف قهوه‌ای برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید.

  1. به اسکله ستون اضافه کنید

تنه‌ی درخت را انتخاب و کپی کنید. کوچک‌ترش کنید و آن را در مکان مناسب قرار دهید تا ستون اسکله شود.

تصویر نهایی را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

می‌توانید از نقاط تیره‌تر و بزرگ‌تر در سطح دریا استفاده کنید. یا از Squreهای ایزومتریک کوچک‌تر و رنگی به عنوان گل و علف در سطح جزیره استفاده کنید.

کلاً اینکه از طراحی لذت ببرید. با اشیاء بازی کنید و با استفاده از اشیاء سازنده‌ی برج، که رسمشان را یاد گرفتیم، برج‌هایی جذاب بسازید.

پایان

همان‌طور که در سه آموزش بالا دیدیم، لازم نیست مهارت‌های طراحی زیادی برای ترسیم تصاویری زیبا داشته باشید.

تنها باید سه اصل را به یاد داشته باشید:

  • قبل از شروع به کار ایده یا مفهومی مشخص در ذهن داشته باشید – می‌خواهید چه چیزی را رسم کنید؟
  • از اثرات هنری موجود الهام بگیرید – مثل یک هنرمند دزدی کنید.
  • المنت‌ها را ببینید و آنها را به شکل اشکال هندسی ساده فرض کنید. اشکالی که می‌توانید با آنها کار کنید – ساده بنگرید.

از طراحی تصاویر خود لذت ببرید و نتایج کار را در Dribble یا هرجای دیگری که دوست دارید، آپلود کنید.

دوره های مرتبط در فرانش

 

فیلم آموزش Illustrator به زبان فارسی رایگان:

در صورتی که مطلب آموزش ایلوستریتور برای شما مفید بوده است:

برای یادگیری بیشتر میتوانید دوره های آنلاین آموزش ایلوستریتور را مشاهده نمایید.