جشنواره ۵۰٪ تخفیف فرانش به مدت محدود

جشنواره ۵۰٪ تخفیف فرانش محدود

0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه

شروع یادگیری

آموزش اتوکد الکتریکال (AutoCAD Electrical)

آموزش اتوکد الکتریکال (AutoCAD Electrical) بصورت گام به گام

آیا می‌دانید اتوکد الکتریکال چیست؟ و یا چه امکاناتی دارد؟ در این مقاله از سایت فرانش به آموزش اتوکد الکتریکال به صورت گام به گام و کاملا کاربردی خواهیم پرداخت. پس از مطالعه این مقاله علاوه بر آشنایی با دستورات اتوکد الکتریکال، توانایی شما برای برای نقشه کشی الکتریکی با این نوع نرم افزار که به طور تخصصی برای مهندسی الکترونیک طراحی شده، به طور چشمگیری بالا خواهد رفت.

اگر تازه می‌خواهید کار با اتوکد الکتریکال (AutoCAD Electrical) را شروع کنید، مقاله‌ی درستی را انتخاب کرده‌اید. همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، قابلیت‌های این نرم‌افزار را بر اساس نوع عملکردشان به گروه‌های مختلفی تقسیم کردیم. بعد از آن هم این گروه‌ها را به صورت دنباله‌دار مرتب کردیم تا یک جریان یادگیری کلی داشته باشیم.
این آموزش 11 بخش مختلف دارد. در کنار هم و به ترتیب آنها را بررسی خواهیم کرد.

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود برای یادگیری را از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید.

آموزش اتوکد الکتریکال
آموزش اتوکد الکتریکال

تپه‌ی اول: مطالب پایه (Basics)

در این بخش مطالب اولیه‌‌ی کار با مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال را بررسی می‌کنیم.

مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال دارای یک نوار ابزار استاندارد در بالای صفحه‌ی طراحی است. مجموعه‌ ابزار دارای تب‌های مخصوص و تب‌های Ribbon در کنار هم است.

در ناحیه‌ی تب‌ها راست کلیک کنید. می‌توانید تب‌های موردنظرتان را نمایش دهید یا پنهان کنید.

مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال
مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال

با استفاده از نوار ابزار می‌توانید به تمام عملکردهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، دسترسی داشته باشید. به‌علاوه، تولبار Quick Access نیز دارای برخی دستوراتِ نویگیشن مورد استفاده در اتوکد الکتریکال است.

تولبار Quick Access
تولبار Quick Access

نکته: توجه کنید که Workplace کنونی AcadE & 2D Drafting and Annotation باشد.

منو Marking

منو Marking یک منوی محتوای محوری است. موس خود را روی یک شئ الکتریکی برده و راست کلیک کنید. گزینه‌های منو به نوع شئ انتخاب شده بستگی دارند.

 

schematic component marking menu
schematic component marking menu
wire marking menu
wire marking menu

 

panel footprint marking menu
panel footprint marking menu

برای اجرای فرمان، روی یکی از گزینه‌ها کلیک کنید.

وقتی که مکان هر گزینه‌ را یاد گرفتید، می‌توانید با حرکت موس فرمان موردنظر را اجرا کنید.

  1. اشاره‌گر موس را روی شئ الکتریکی موردنظر ببرید، کلیکِ راستِ موس را نگه دارید.
  2. بلافاصله موس را به جهتی ببرید که فرمان موردنظر آنجاست.
  3. حالا کلیک موس را رها کنید، تا فرمان که در جهت حرکت موس بود، اجرا شود.
move component
move component

نکته: اگر اشاره‌گر موس روی فضای خالی یا شئ‌ای باشد که جزو مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال نیست، یک منوی خطی استاندارد نمایش داده می‌شود.

دوره‌های مرتبط در فرانش

Platteها

مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال برای مدیریت پروژه‌ها و کار با پایگاه‌داده‌ی کاتالوگ، از Paletteها استفاده می‌کند. در حین استفاده از سایر فرامین، Palette روی صفحه باقی می‌ماند. پس در صورت نیاز، به سادگی قابل دسترسی است.

می‌توانید برای مدیریت فضایِ صفحه، یک Palette را Dock کنید، اندازه‌اش را تغییر دهید یا آن را Auto-hide کنید. اگر آن را Auto-hide کرده باشید، با بردن موس رویش، به صورت خودکار باز می‌شود.

Auto-hide یا Dock کردن یک Palette
Auto-hide یا Dock کردن یک Palette

تپه‌ی دوم: پروژه‌ها (Project)

در این بخش پروژه می‌سازیم، آن را باز و تنظیماتش را بررسی می‌کنیم.

مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال مبتنی بر پروژه است. یک پروژه (Project) مجموعه‌ای از نقشه‌های به‌هم پیوسته است. تمام اطلاعات مرتبط با پروژه، مثلِ نقشه‌های پروژه، در یک فایل پروژه با پسوند .wdp ذخیره می‌شوند.

برای مدیریت پروژه‌ها و نقشه‌های موجود در آنها از Project Manager استفاده می‌شود. آیکون آن به صورت  است.

Project Manager
Project Manager

Project Manager به صورت یک Palette است و می‌توانید در حین استفاده از سایر دستورات نیز آن را روی صفحه نمایش نگه دارید. می‌توانید آن را Dock کنید، اندازه‌اش را تغییر دهید یا Auto-hide کنید.

امکان داشتن فقط یک پروژه active در Project Manager
امکان داشتن فقط یک پروژه active در Project Manager

می‌توانید به تعداد دلخواه پروژه‌ی باز در Project Manager داشته باشید، اما فقط یکی از پروژه‌ها می‌تواند فعال (Active) باشد. تنها می‌توانید برای پروژه‌ی فعال از قابلیت‌های پروژه‌ای استفاده کنید.

ساخت یک پروژه

چگونگی ساخت یک پروژه
چگونگی ساخت یک پروژه

با ایجاد پروژه، فایل آن (.WDP) در پوشه‌ای که مشخص کرده‌اید، ساخته می‌شود. این فایل حاوی توضیحات پروژه و تنظیمات آن است. پروژه‌ی جدید به پروژه‌ی فعال فعلی تبدیل می‌شود. حالا می‌توانید نقشه‌هایتان را به پروژه اضافه کنید.

تنظیمات پروژه (Project Properties)

وقتی پروژه‌ای جدید می‌سازید، تنظیماتی مثل Library Pathها، Drawing Format و Reference Style را تعیین کنید.

Project Properties
Project Properties

دو نوع تنظیمات پروژه داریم:

  • تنظیماتی که به عنوان تنظیماتِ پیش‌فرض‌ِ نقشه‌ها در فایل پروژه ذخیره می‌شوند. این تنظیمات خود دارای تنظیمات نقشه‌ی مرتبط هستند که عمکلرد پروژه را کنترل می‌کنند.
  • تنظیماتی که به عنوان تنظیمات پروژه در فایل پروژه ذخیره می‌شوند. این تنطیمات دارای تنظیمات نقشه‌ی مرتبط نیستند و عملکرد کلی پروژه را کنترل می‌کنند.

دوره‌های مرتبط در فرانش

یک پروژه را فعال کنید

روش‌های مختلفی برای فعال کردن یک پروژه وجود دارد.

  • Activate کردن پروژه از طریق لیست Projectهای باز
چگونگی Activate کردن پروژه
چگونگی Activate کردن پروژه
  • رفتن به فایل .wdp پروژه
رفتن به فایل .wdp پروژه
رفتن به فایل .wdp پروژه

 

  • انتخاب آن از لیست Recent Projects
لیست Recent Projects
لیست Recent Projects

پروژه‌ی باز به لیست Projects در Project Manager اضافه و یک پروژه‌ی فعال می‌شود.

کپی کردن یک پروژه

می‌توانید پروژه‌ی جدید را با ادامه‌ی یک پروژه‌ی قبلی شروع کنید. تنها کافی است آن را کپی کنید. آیکون کپی به صورت  است.

با کپی کردن یک پروژه می‌توانید از موارد زیر مجدداً استفاده کنید:

  • تنظیمات پروژه
  • نقشه‌های موجود در پروژه (اختیاری)
  • فایل‌های پشتیبانی پروژه (اختیاری)

تپه‌ی سوم: نقشه‌ها (Drawings)

در این بخش درباره‌ی نقشه‌ها و نحوه‌ی افزودن آنها به یک پروژه یاد می‌گیریم و تنظیمات آنها را مدیریت می‌کنیم.

برای کشیدن نقشه یا افزودن آنها از Project Manager استفاده کنید.

کشیدن نقشه با استفاده از Project Manager
کشیدن نقشه با استفاده از Project Manager

ترتیب رسم نقشه‌ها، ترتیب عملکردهای پروژه را هنگام استفاده مشخص می‌کنند. برای تغییر ترتیب نقشه‌ها، می‌توانید آنها را در یک پروژه Drag & Drop کنید. هم‌چنین می‌توانید برای سامان‌دهی به نقشه‌ها، در پروژه پوشه بسازید.

نکته: ساختار پوشه‌ها در فایل پروژه (.WDP) ذخیره می‌شود و مکان اصلی نقشه‌ها را تغییر نمی‌دهد.

رسم یک نقشه

از ابزار New Drawing استفاده کنید. با افزودن یک نقشه به پروژه، آن پروژه به عنوان پروژه‌ی Active درنظر گرفته می‌شود. آن نقشه پس از رسم، به انتهای لیست Drawing افزوده می‌شود. می‌توانید با Drag & Drop کردن ترتیبش را عوض کنید.

New Drawing
New Drawing

می‌توانید در پنجره‌ی Create New Drawing یک نام تمپلت برای نقشه انتخاب کنید. یک تمپلت نقشه می‌تواند دارای Electrical Drawing Properties، Wire Layerهای تعریف شده، یک Reference System (Ladder یا X-Y Grid) و یک Title Block داشته باشد.

 

اگر به دنبال یادگیری نقشه کشی گاز خانگی و یک شغل دوم با درامد خوب هستید این آموزش را از دست ندهید:

آموزش ترسیم نقشه گاز خانگی و صنعتی فشار ضعیف با اتوکد

تنظیمات نقشه (Drawing Properties)

Drawing Properties، بسیاری از عملکردهای موجود در مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال را کنترل می‌کند. این تنظیمات به شرح زیرند:

  • Drawing values: sheet, installation, location
  • Reference system: ladder, XY Grid یا XZones
  • Format: component tag, wire number, cross-reference
  • Style: PLC modules, wire crossing, wire connection
  • Layers: component attributes و graphics, wires

اگر از یک تمپلت نقشه برای ساخت نقشه استفاده می‌کنید، تمپلت می‌تواند تنظیماتِ نقشه را به صورت ازپیش تعریف شده داشته باشد. در غیر این صورت، تنظیماتِ نقشه مشابه تنظیماتِ پیش‌فرضِ نقشه‌های پروژه است. اگر می‌خواهید هر کدام از تنظیماتِ پیش‌فرض نقشه‌ را تغییر دهید، روی OK-Properties در پنجره‌ی Create New Drawing کلیک کنید.

بعد از ساخت هم می‌توانید Drawing Properties را عوض کنید. اما برای آپدیت کردن کامپوننت‌ها، شماره‌ی سیم‌ها و … باید فرامینی را اجرا کنید. پس بهتر است قبل از افزودن Ladderها، Componentها، Moduleها و Wireها تنظیمات نقشه را تعیین کنید.

Drawing Properties
Drawing Properties

برای تغییر تنظیمات مختلف، از تب‌ها استفاده کنید.

تب های مختلف در Drawing Properties
تب های مختلف در Drawing Properties

آموزش نحوه کپی گرفتن از اتوکد

می‌توانید با استفاده از Project Manager یک نقشه را، از هر پروژه‌ای که می‌خواهید، کپی و آن را به پروژه‌ی Active اضافه کنید.

کپی کردن یک نقشه با استفاده از Project Manager
کپی کردن یک نقشه با استفاده از Project Manager

افزودن نقشه

می‌توانید نقشه‌های موجود را در هر زمانی به پروژه‌ی فعال اضافه کنید. اگر قصد استفاده از نقشه‌های موجود در پروژه‌های سابق را دارید، این قابلیت به‌کارتان می‌آید. برای اضافه کردن یا ساخت نقشه در پوشه‌ای مشخص، در Project Manager روی نام پوشه راست کلیک و گزینه‌های مربوط به Drawing را انتخاب کنید.

افزودن نقشه در Project Manager
افزودن نقشه در Project Manager

همان‌طور که گفتیم، Drawing Properties، می‌تواند همان تنظیماتِ از پیش تعریف‌شده برای نقشه‌های پروژه باشد. می‌توانید از فرمان Update/Retag در سطح پروژه استفاده کنید و سریعاً Ladder Referenceها و Cross-Referencing را آپدیت و Componentها و Wire Numberها را Retag کنید.

نقشه‌های Reference Only

ممکن است نقشه‌هایی داشته باشید که بخشی از پروژه باشند، اما قصد پردازش آنها را در عملکردهای پروژه نداشته باشید. یا شاید این نقشه‌ها اصلاً طرح‌های الکتریکی نباشند، اما وجود آنها برای تکمیل طرح کلی لازم باشد. می‌توانید در Drawing Properties آنها را Reference Only کنید.

چگونگی Reference Only نقشه ها در Drawing Properties
چگونگی Reference Only نقشه ها در Drawing Properties

عملکردهای Tagging، Cross-Referencing و Reporting، نقشه‌های Reference Only را نادیده می‌گیرند. با این حال، می‌توانید آنها را در آپدیت‌های Plotting و Title Block درنظر بگیرید.

 

مطالب این دوره، برای کاربران نرم‌افزار که قصد تهیه نقشه‌های فاز دو را دارند توصیه می‌شود:

آموزش کامل اتوکد برای فاز دو و تهیه نقشه‌های اجرایی معماری

Title Block

اگر یک فایل ,dwg را به عنوان یک Title Block به نقشه اضافه کنید، می‌توانید تنظیماتِ پروژه و نقشه را به خصیصه‌هایی خاص در Title Block لینک کنید. برای این کار باید بین تنظیمات و خصیصه‌ها Mapping داشته باشید. برای ایجاد و تعریف Title Block Mapping از فرمان Title Block Setup استفاده کنید. می‌توانید برای هر پروژه یک Mapping خاص تعریف کنید یا یک Mapping پیش‌فرض برای همه‌ی پروژه‌ها داشته باشید. آیکون آن به صورت  است.

اگر Title Block بخشی از تمپلت نقشه باشد، پس از ساخت یک نقشه، مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال به صورت خودکار این خصیصه‌ها را آپدیت می‌کند. خودتان هم می‌توانید برای آپدیت کردن از فرمان Title Block Update استفاده کنید. مثلا، می‌توانید مقادیر Sheet را در پروژه تغییر دهید و خصیصه‌های مرتبط با آن مقادیر را آپدیت کنید.

Reference System

هر شماتیک یک Reference System دارد: Ladders، X-Y Grid و X Zones. از Reference System برای داشتن تگ‌هایِ قطعات و شماره‌ی سیم منحصربه‌فرد استفاده می‌شود (اگر نوع تگ Sequential نباشد). از این سیستم برای Cross-Referencing نیز استفاده می‌شود.

می‌توانید Reference System خود را با دنبال کردن مسیر زیر انتخاب کنید:

Drawing Properties  > Drawing Format > Format Referencing

تب Drawing Format
تب Drawing Format

بعد از تعریفِ فرمت Reference System، می‌توانید نوع Ladder، X-Y Grid یا X Zones را برای نقشه انتخاب کنید.

فرامین را در تَب Schemantic و پنل Insert Wires/Wire Numbers پیدا کنید.

Insert Ladder
Insert Ladder

برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید Reference System را در یک نقشه‌ی تمپلت تعریف و وارد کنید.

آموزش نرم افزار سالیدورک

تپه‌ی چهارم: قطعات شماتیک (Schematic Components)

در این بخش افزودن قطعات شماتیک، ساخت ماژول‌های PLC و افزودن و کپی کردن مدارها را یاد می‌گیریم.

Grid و Snap

توصیه می‌شود که از Grid استفاده کنید و هنگام افزودن قطعه، آن را به نقاط Grid، اسنپ کنید.

  • GRID: فاصله‌ی بین Grid را تعیین می‌کند.
  • SNAP: فاصله‌ی بین Snap را تعیین می‌کند.
  • F7: نمایش Grid را تغییر می‌دهد.
  • F9: Snap به Grid را فعال و غیرفعال می‌کند.

استاندارد کتابخانه‌ای سمبل‌های شماتیک

مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال دارای سمبل‌های کتابخانه‌ای است که از استاندارهای زیر پیروی می‌کنند:

  • IEEE 315/315A
  • IEC-60617
  • NFPA

سمبل‌های IEEE و IEC به صورت متریک هستند. برای تغییر مقیاس به صورت ایمپریال، می‌توانید از سمبل‌های کتابخانه‌ی Modify استفاده کنید. سمبل‌های کتابخانه‌ی NFPA برحسب اینچ هستند.

استاندارد JIC دیگر آپدیت نشد و با استاندارد NFPA 79 تلفیق شد. استاندارد NFPA می‌گوید که سمبل‌های آن مطابق با استاندارد IEEE 315/315A هستند. مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال، کتابخانه‌ی سمبل‌های JIC و IEC را برای نسخه‌های قدیمی عرضه می‌کند.

می‌توانید برای یک پروژه‌ی خاص، در تب Project Settings موجود در Project Properties، مسیر کتابخانه‌ی سمبل‌هایی را، که قصد استفاده از آن را دارید، تعیین کنید.

استاندارد کتابخانه‌ای سمبل‌های شماتیک
استاندارد کتابخانه‌ای سمبل‌های شماتیک

افزودن یک قطعه از پایگاه ‌داده‌ی کاتالوگ

اگر پروژه‌تان را با تعدادی قطعه شروع می‌کنید و از قبل تعداد قطعات را می‌دانید، می‌توانید با انتخاب یک قطعه از پایگاه داده‌ی کاتالوگ، آن را به پروژه اضافه کنید. می‌توانید برای انجام این کار از Catalog Browser استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

Catalog Browser
Catalog Browser

با استفاده از Search قطعه‌ی موردنظر را پیدا کنید. عبارت‌های جست‌وجو ذخیره می‌شوند و در دفعات بعدی می‌توانید با استفاده از منوی Search مجدداً از آنها استفاده کنید.

منوی Search
منوی Search

اطلاعات کاتالوگ به صورت خودکار در سمبل قرار داده می‌شوند. وقتی سمبل را اضافه می‌کنید، پنجره‌ی کوچکی باز می‌شود که می‌توانید از آن برای ویرایش سمبل استفاده کنید.

Catalog Browser
Catalog Browser

اگر سمبلی که به آن نیاز دارید، هنوز به کاتالوگ اضافه نشده است، می‌توانید از Catalog Browser مستقیماً Menu Icon را باز و سمبل را اضافه کنید. با اینکار سمبل موردنظر به آن کاتالوگ اضافه می‌شود. اگر از این سمبل بسیار استفاده می‌کنید، آن را به Favoriteها اضافه کنید.

افزودن قطعه از Icon Menu

با استفاده از Icon Menu می‌توانید با انتخاب نوع قطعه، آن را اضافه کنید. مثلا NO push button یا3-position selector switch. بعد از افزودن سمبل، می‌توانید به آن Description، اطلاعات مربوط به Catalog   و … را اضافه کنید.

Insert component
Insert component

مجموعه‌های مختلف، Icon Menuهای مختلفی دارند. می‌توانید برای یک پروژه‌ی خاص، در تب Project Settings موجود در Project Properties، Icon Menuای را تعیین کنید که قصد استفاده از آنها را دارید.

project properties
project properties

افزودن اطلاعات به سمبل

بعد از افزودن سمبل، می‌توانید به آن Description، اطلاعات مربوط به Catalog  و … اضافه کنید.

insert / edit component
insert / edit component

هر سمبل یک مقدار کاتالوگ اصلی دارد. یک عدد هم دارد که مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال آن را “Multiple Catalog” می‌نامد. برای افزودن، ویرایش یا حذف مقادیر یک کاتالوگ، یک قطعه را ویرایش کنید.

برای تغییر مقدار اصلی کاتالوگ، روی Lookup کلیک کنید.

کلیک روی Lookup
کلیک روی Lookup

برای افزودن، ویرایش یا حذف اطلاعات اضافه‌ی کاتالوگِ یک قطعه، روی Multiple Catalog کلیک کنید.

کلیک روی Multiple Catalog
کلیک روی Multiple Catalog

قطعات فرزند و والد

برخی دستگاه‌ها دارای چند سمبل هستند. مثلا یک رله (Relay) دارای یک سمبل Coil و چند سمبل Contact است. اتوکد الکتریکال برای ایجاد رابطه‌، بین چند سمبلی که نمایانگر یک دستگاه هستند، از سمبل‌های “فرزند” و “والد” استفاده می‌کند. در مثال قطعه‌ی رله، Coil سمبل والد و Contactها سمبل‌های فرزند هستند.

 

قطعات فرزند و والد
قطعات فرزند و والد

وقتی یک سمبل والد را اضافه می‌کنید، مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال بر اساس تنظیمات نقشه یک تَگ منحصر به فرد به آن می‌دهد. تگ شماره‌ی شناسایی یک دستگاه است.

نکته: در نقشه‌های استاندارد IEC، از ترکیبِ Installation، Location و تگ برای ساخت یک شماره‌ی شناسایی منحصربه‌فرد برای دستگاه استفاده می‌شود.

با استفاده از تنظیماتِ موجود در پنجره‌ی Insert/Edit Child، می‌توانید والد هر سمبلِ فرزند را تعیین کنید.

پنجره‌ی Insert/Edit Child
پنجره‌ی Insert/Edit Child
  • Drawing: می‌توانید از میانِ لیستی از والدهای موجود در نقشه‌ی فعال انتخاب کنید.
  • Project: می‌توانید از میانِ لیستی از والدهای موجود در تمامِ نقشه‌های پروژه انتخاب کنید.
  • Parent/Sibling: می‌توانید روی سمبل والد یا یکی از فرزندان والد در نقشه‌ی فعال کلیک کنید.

وقتی والدی را انتخاب می‌کنید، مقدار تگ، Installation، Location و Description والد به فرزند نیز داده می‌شود. وقتی هر دو سمبل دارای تگ مشابه باشند، مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال می‌داند که این دو سمبل متعلق به یک دستگاه هستند.

PLC

مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال می‌تواند بر حسب تقاضا، صدها ماژول‌ PLC I/O مختلف را بر اساس استایل‌های گرافیکی مختلف رسم کند. ماژول‌ها به صورت خودکار با فضای زیرین Ladder Rung مطابقت پیدا می‌کنند و ممکن است به چند قطعه‌ی کوچک‌تر شکسته‌شده یا بزرگ‌تر شوند. آیکون آن به صورت  است.

PLC
PLC

برای پیدا کردن ماژول PLC، +های کارخانه‌ی سازنده، سری ساخت و مدل را باز کنید. می‌توانید PLC Style را تغییر دهید.  ماژول را انتخاب و OK کنید. از Outline ماژول کمک بگیرید و یک نقطه برای افزودن آن انتخاب کنید. به پیغام‌های مربوط به Rack، Slot، First Address و … پاسخ دهید.

مدارها

یک مدار، مجموعه ای از قطعات و سیم‌هاست. اگر مداری دارید که بسیار از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را به Icon Menu اضافه کنید. آیکون آن به صورت  است.

دفعات بعدی که می‌خواهید از آن مدار استفاده کنید، آن را از Icon Menu انتخاب کنید. آیکون آن به صورت  است.

insert component
insert component

برای افزودن مدارهای Motor و Power Feed از Circuit Builder استفاده کنید. می‌توانید از گزینه‌های مختلف مدار استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

circuit selection
circuit selection

مدار بر اساس انتخاب‌هایتان به صورت پویا ساخته می‌شود.

سمبل‌های شخصی

می‌توانید برای ساخت سمبل‌های شخصی خود، که با مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال سازگارند، از Symbol Builder استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

Select Symbol
Select Symbol

می‌توانید سمبل را از پایه بسازید یا سمبلی را، که کمی شبیه سمبل موردنظرتان است، تغییر دهید. Type، Insertion Point و جهت‌گیری سمبل را انتخاب کنید. توصیه می‌شود که سمبل‌های شماتیک هر دو نسخه‌ی Horizontal و Vertical را داشته باشند. Symbol Builder روی محیط AutoCAD Block Editor کار می‌کند. برای افزودن خصیصه‌های لازم به نوع سمبل انتخابی، از Symbol Builder Attribute Editor استفاده کنید.

Symbol Builder Attribute Editor
Symbol Builder Attribute Editor

اشکال گرافیکی لازم برای سمبل را رسم کنید. هنگام ذخیره‌ی سمبل شماتیک، از قوانین نام‌گذاری مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال پیروی کنید.

آموزش رایگان اتوکد

تپه‌ی پنجم: ترمینال‌های شماتیک (Schematic Terminals)

در این بخش افزودن ترمینال‌های Single و Multi-Level را یاد می‌گیریم.

چهار نوع رفتارِ ترمینال داریم که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. نام ترمینال نوع رفتار آن را مشخص می‌کند.

ترمینال‌های Non-Intelligent. این ترمینال‌ها در گزارش نمایش داده نمی‌شوند.
ترمینال‌هایی که یک شماره‌ ترمینال دارند. این شماره با شماره‌ی سیمی که از آنها عبور می‌کند یا به آنها متصل است، یکی است.
ترمینال‌هایی که دارای یک شماره هستند و کاربر این شماره را تعیین می‌کند.
ترمینال‌هایی که شما را وادار به ایجاد یک شماره‌ سیم جدید می‌کنند. این سیم از ترمینال می‌گذرد.

5 استایل اصلی برای ترمینال‌ها داریم: Square، Round، Hexagon، Diamond و Triangle.

افزودن ترمینال

می‌توانید مانند سایر سمبل‌های شماتیک، ترمینال‌ها را از Catalog Browser یا Icon Menu اضافه کنید. اگر از Catalog Browser استفاده می‌کنید،  در (Category، TRMS (Terminals را انتخاب کنید.

نحوه انتخاب (TRMS (Terminals
نحوه انتخاب (TRMS (Terminals

اگر ترمینال‌ها را از Icon Menu اضافه می‌کنید، در انتخاب رفتار و استایل مناسب دقت کنید.

insert component
insert component

برای گروه کردن ترمینال‌ها به Terminal Strip مشابه، از تنظیمات Installation، Location و Tag Strip استفاده کنید.

insert / edit terminal symbol
insert / edit terminal symbol

Block Properties ترمینال

یک سمبل ترمینال می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک ترمینال یک سطحی (Single Level) یا یک سطح از یک ترمینال چندسطحی (Multi-Level) باشد. تعداد سطوح یک ترمینال به صورت یک Block Properties ذخیره می‌شود. هر سطح ویژگی‌های مختلفی دارد مثل، Label، Wires Per Connection، Left Pin و Right Pin. هر سمبل ترمینال دارای تمام Block Propertiesهای هر سطح است، در این صورت حذف یک سمبل ترمینال Block Properties را حذف نمی‌کند. اگر یک Block Property تغییر یابد، تمام سمبل‌های ترمینال آپدیت می‌شوند. اگر یک ترمینال Block Properties نداشته باشد، به عنوان یک ترمینال یک‌سطحی درنظر گرفته می‌شود. تنظیمات ترمینال می‌توانند بخشی از کاتالوگ باشند و در صورت تعیین کاتالوگ، به صورت خودکار به ترمینال داده شوند.

می‌توانید تنظمیات یک ترمینال را در پنجره‌ی Insert\Edit Terminal Symbol مشاهده کنید و تغییر دهید. آیکون آن به صورت  است.

terminal block properties
terminal block properties

اگر یک ترمینال چند سطحی داشته باشید، می‌توانید ترمینال‌ها را به هم وصل کنید و هر ترمینال نمایانگر یک سطح باشد. اگر شماتیک ترمینال‌ها در یک نقشه باشند، می‌توانید با استفاده از دستور Associate Terminals آنها را به هم وصل کنید. آیکون آن به صورت  است.

به دقت از خط فرمان استفاده کنید تا هر ترمینال را در سطحِ درست آن قرار دهید.

اگر ترمینال‌ها در یک نقشه نیستند، ترمینالی را، که می‌خواهید به ترمینال دیگری وصل کنید، ویرایش کنید. روی دکمه‌ی Add\Modify کلیک کنید تا پنجره‌ی Add\Modify Association باز شود. از این پنجره می‌توانید ترمینال را به سطحی خالی در ترمینال دیگر اضافه کنید.

پنجره‌ی Add\Modify Association
پنجره‌ی Add\Modify Association

Terminal Strip Editor

برای مدیریت یک Terminal Strip از Terminal Strip Editor استفاده کنید. می‌توانید مقادیر کاتالوگ را تغییر دهید، Jumper اضافه کنید، ترمینال‌ وصل کنید، Spare و Accessories اضافه کنید و … . آیکون آن به صورت  است.

تپه‌ی ششم: سیم و شماره‌ سیم (Wires and Wire Number)

در این بخش افزودن سیم، شماره‌ سیم و فلش‌های سیگنال را یاد می‌گیریم.

یک سیم (Wire) یک شئ خطی ساده است که روی لایه‌ای با عنوان لایه‌ی سیمِ (Wire Layer) مجموعه‌ ابزار اتوکد الکتریکال تعریف می‌شود. یک شبکه‌ی سیم (Wire Network)، یک یا چند سگمنت سیم و شاخه‌های اختیاری است که یک کنداکتور الکتریکی متصل را می‌سازند.

مدیریت لایه‌های سیم

برای ساخت یا ویرایش سیم‌ها از ابزار Create/Edit Wire Type استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

ابزار Create/Edit Wire Type
ابزار Create/Edit Wire Type

لایه‌های سیم موجود را می‌توانید در Grid ببینید. با تایپ در گرید می‌توانید رنگ و اندازه‌ی آنها را تغییر دهید. برای تغییر نام یک لایه، روی نام آن راست کلیک و Rename Layer را انتخاب کنید.

برای ساخت یک لایه‌ی جدید، در ردیف خالی رنگ (Color) و اندازه (Size) را وارد کنید. نام لایه به صورت پیش‌فرض وارد می‌شود و بعداً می‌توانید آن را عوض کنید. در حین عملیات شماره‌دهی سیم‌ها، همه‌ی سیم‌ها در تمام لایه‌ها شماره می‌گیرند، مگر اینکه به صورت “No Wire Numbering” تعریف شده باشند. این گزینه در برخی موارد، مثل نقشه‌های یک خطی، مناسب است. برای تعریف تنظیماتِ لایه Color، Linetype و Lineweight را تعیین کنید.

برای تغییر یک لایه و حذف آن از لیست لایه‌های سیم، روی ردیفِ آن کلیک و Remove Layer را انتخاب کنید. آن لایه از کل نقشه حذف نمی‌شود، اما خطوط موجود در آن به عنوان سیم درنظر گرفته نمی‌شوند.

لایه‌های سیم به ازای هر نقشه تعریف می‌شوند. برای آوردنِ لایه‌های سیم از سایر نقشه‌ها به نقشه‌ی فعال، Import را انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توانید در یک نقشه‌ی تمپلت لایه‌های سیم را تعریف کنید. در این صورت هر نقشه‌ای که با آن تمپلت ساخته شود، حاوی لایه‌های سیمِ از پیش‌تعریف‌شده‌ است.

افزودن سیم

از دستور زیر برای افزودن سیم به نقشه استفاده کنید.

  • افزودن سیم متعامد. آیکون آن به صورت  است.
  • افزودن سیم با زاویه‌ی 22.5 درجه. آیکون آن به صورت است.
  • افزودن سیم با زاویه‌ی 45 درجه. آیکون آن به صورت است.
  • افزودن سیم با زاویه‌ی 67.5 درجه. آیکون آن به صورت است.
  • قطعات به هم پیوسته با نقاطِ اتصالِ سیمِ هم‌سو. آیکون آن به صورت است.
  • افزودن سیم‌های چندگانه. مثلاً سیم‌های سه فاز. آیکون آن به صورت است.

وقتی از دستورات بالا برای افزودن سیم استفاده می‌کنید، آن سیم به صورت خودکار به یک لایه افزوده می‌شود. اگر یک سیم، به سیم دیگری در نقشه وصل شود، به آن لایه برده می‌شود. در غیر این صورت، به لایه‌ی پیش‌فرضی برده می‌شود که در پنجره‌ی Create/Edit Wire Type تعریف شده است.

وقتی یک سیم از روی سیم دیگری رد می‌شود، می‌تواند در تب Style موجود در پنجره‌ی Drawing Properties به صورت یک loop یا Gap باشد.

پنجره‌ی Drawing Properties
پنجره‌ی Drawing Properties

وقتی یک سیم روی سیم دیگری خاتمه می‌یابد تا یک اتصال Tee ایجاد شود، می‌تواند در تب Style موجود در پنجره‌ی Drawing Properties به صورت یک Dot یا Angle باشد.

پنجره‌ی Drawing Properties
پنجره‌ی Drawing Properties

تغییر سیم‌ها به لایه‌ی سیم دیگر

برای تغییر سیم‌ها به لایه‌ای متفاوت یا تبدیل خطوط به سیم، از دستور Change/Convert Wire Type استفاده کنید. آیکون آن به صورت است.

Change/Convert Wire Type
Change/Convert Wire Type

تعیین شماره‌ی سیم

برای تعیین Number Format، Type و Placement سیم، از تب Wire Numbers در پنجره‌ی Drawing Properties استفاده کنید.

فرمت می‌تواند شامل ترکیبی از متن و پارامترهای قابل تعویض باشد. از پارامترهای قابل تعویض زیر در شماره‌ سیم پشتیبانی می‌شود:

%S شماره‌ی Sheet نقشه
%D Drawing Value نقشه
%G نام لایه‌ی سیم
%N شماره‌ی مبتنی بر Reference یا ترتیبی (Sequential)
%X مکان کاراکتر پسوند برای تگ‌های مبتنی بر Reference
%P شماره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پروژه‌ی IEC-Style (پیش‌فرضِ نقشه)
%I کد Installation برای IEC-Style (پیش‌فرضِ نقشه)
%L کد Location برای IEC-Style (پیش‌فرضِ نقشه)
%A مقدار Section نقشه
%B مقدار Sub-section نقشه

مثالی از فرمت‌های شماره‌ سیم:

(برای سیم شماره‌ی 50 در شیت 3)

%S/%N = 3/50

%N = 50

W-%S%N = W-350

افزودن شماره‌ سیم

برای افزودن شماره‌ سیم یا ویرایش آن از دستور Wire Numbers استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

دستور Wire Numbers برای افزودن شماره‌ سیم یا ویرایش آن
دستور Wire Numbers برای افزودن شماره‌ سیم یا ویرایش آن

تنظیماتِ نقشه از پیش تعیین شده‌اند، اما می‌توانید آنها را تغییر دهید. وقتی از فرمان Wire Numbers استفاده می‌کنید، شماره‌ سیم‌هایی که “Fixed” هستند، آپدیت نمی‌شوند. برای تغییر این شماره سیم‌ها از فرمان Edit Wire Number استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

فلش‌های سیگنال

با یک Signal Arrow می‌توانید یک شبکه‌ی سیم را بخش کنید. می‌توانید هم آن را در همان نقشه ادامه دهید:

فلش‌های سیگنال
فلش‌های سیگنال

یا در نقشه‌ای دیگر:

مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال از یک مفهوم Named Source/Destination استفاده می‌کند. یک شبکه‌ی سیم را به عنوان منبع تعریف ‌کنید، یک فلش منبع (Source Arrow) به آن اضافه و یک کد منبع برایش انتخاب کنید. در شبکه‌ی دیگری که ادامه‌ی آن شماره سیم است، (چه در همان نقشه یا نقشه‌ای دیگر در پروژه) یک فلش مقصد (Destination Arrow) اضافه کنید. نامِ کد آن مشابه نام کد منبع است. مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال نام‌های کد منبع را با نام مقصد مطابقت می‌دهد و شماره‌ سیم‌های منبع را روی شبکه‌ی مقصد می‌نویسد.

نکته: یک Source Arrow می‌‌تواند به چند Destination Arrow وصل شود، اما یک Destination Arrow تنها می‌تواند یک منبع داشته باشد.

دوره‌های مرتبط در فرانش

تپه‌ی هفتم: Cross-Referencing

در این قسمت نحوه‌ی انتخاب یک فرمت Cross-Referencing و افزودن آن به نقشه را یاد می‌گیریم.

مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال، اطلاعات Cross-Referencing را به قطعه‌ی شماتیکی اضافه می‌کند که نمایانگر Reference Location است. قطعه‌ی والد دارای Reference Location همه‌ی فرزندانش است. قطعه‌ی فرزند دارای Reference Location والدش است.

مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال، از سه نوع تعریف Cross-Referencing در قطعه‌ی والد پشتیبانی می‌کند.

text style Cross-Referencing
text style Cross-Referencing

 

graphical style Cross-Referencing
graphical style Cross-Referencing
table style Cross-Referencing
table style Cross-Referencing

تعریف Cross-Referencing در فرزند همیشه به فرمت Text است.

اطلاعات Cross-Referencing به فلش‌های سیگنال نیز داده می‌شوند. یک Source Arrow دارای Reference Location تمام Destination Arrowهایش است. یک Destination Arrow دارای Reference Location Source Arrow است.

در تب Cross-References موجود در Drawing Properties، فرمت Cross-Referencing را مشخص کنید.

آپدیت Cross-Reference

اگر پروژه‌تان به صورت Real-Time Cross-Referencing باشد، با هر بار تغییرِ Reference Location در یک قطعه یا فلش سیگنال، تعریف‌های Cross-Referencing تغییر می‌کنند. مثلا اگر قطعه‌ی جدیدی اضافه کنید و آن را به یک والد Cross-Reference دهید، Cross-Reference موجود در والد نیز آپدیت می‌شود تا شامل فرزند جدید شود. اگر فرزندی را به مکانی جدید ببرید، Cross-Reference والد نیز آپدیت می‌شود تا نمایانگر مکان جدید باشد. اگر فرزندی حذف شود، Cross-Reference والد نیز آپدیت می‌شود تا Reference فرزند را حذف کند. چه فرزند و والد در یک نقشه باشند چه نه، این آپدیت‌ها انجام می‌شوند.

اگر Real-Time Cross-Referencing فعال نباشد، یا نقشه نتواند به صورت خودکار آپدیت شود، از فرامین زیر برای آپدیت Cross-Referencing استفاده کنید:

  • Cross-Reference قطعه. آیکون آن به صورت است.
  • Cross-Reference سیگنال. آیکون آن به صورت است.

فرمانCross-Reference قطعه دو گزارش ایجاد می‌کند:

  • گزارش Cross-Reference: لیستی از هر قطعه و تعداد و مکان فرزندانش.
  • گزارش Exception/Error: لیستی از خطاها که شامل فرزندان بدون والد و Relay Coilهای والدِ بدون فرزند است.

Surfing

Surfing روشی برای پریدن روی قطعاتِ به هم مرتبط یا دنبال کردن یک Signal Arrow است. آیکون آن به صورت  است.

 

surf on component tag
surf on component tag

 

surf on catalog value
surf on catalog value
surf on report table cell
surf on report table cell

 

تپه‌ی هشتم: Modify

در این بخش می‌بینیم که چگونه با تغییر قطعات موجود، اتوکد الکتریکال هماهنگی بین آنها را حفظ می‌کند.

مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال روش‌های مختلفی برای تغییرِ قطعات موجود دارد. توصیه می‌شود که به جای فرامین استاندارد اتوکد، از فرامین مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال استفاده کنید.

می‌توانید در هر زمان قطعات را تغییر دهید. نرم‌افزار تمامی قطعات مرتبط را با هم هماهنگ می‌کند. آیکون آن به صورت  است.

یک قطعه را در کنارِ سیم متصل به آن حرکت دهید. سیم به قطعه متصل باقی می‌ماند. فرمان Scoot محدود به قطعاتی است که تنها یک یا دو سیم متصل دارند. می‌توانید Scoot را برای یک سیم اجرا کنید و تمامی قطعات آن سیم همراهش حرکت خواهند کرد. آیکون آن به صورت است.

قطعات را Adjust کنید تا با یک قطعه‌ی مشخص در یک راستا قرار گیرند. آیکون آن به صورت  است.

اگر می‌خواهید قطعات و سیم‌ها را در یک نقشه کپی کنید می‌توانید از فرمان Copy Circuit استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

برای انجام چند کپی، می‌توانید چند Insertion Point انتخاب کنید. تگ‌های قطعات آپدیت می‌شوند تا منحصر به فرد باقی بمانند. می‌توانید شماره ترمینال‌ها را آپدیت کنید.

copy circuit options
copy circuit options

برای کپی سیم‌ها و قطعات از یک نقشه به نقشه‌ی دیگر، از فرمان Circuit Clipboard استفاده کنید.

فرامین Copy Clip یا Cut یا Paste
فرامین Copy Clip یا Cut یا Paste

فرامین Copy Clip یا Cut سیم‌ها و قطعات را روی بُرد مدار قرار می‌دهند. از فرمان Paste برای قرار دادن اشیاء روی نقشه‌ی فعال یا نقشه‌ای دیگر استفاده کنید. این فرمان به شما اجازه‌ی افزایش شماره ترمینال‌ها را نمی‌دهد، پس لازم است خودتان شماره ترمینال‌ها را آپدیت کنید.

هم‌چنین می‌توانید از فرامین زیر برای ایجاد تغییراتِ سریع استفاده کنید:

یک قطعه را حذف و سیم‌های متصل به آن را ویرایش کنید. آیکون آن به صورت  است.

میان حالت‌های باز و بسته جابه‌جا شوید. آیکون آن به صورت  است.

با حفظ سیم‌ها و مقادیر خصیصه‌ها، جای یک بلوک را با بلوک دیگر عوض کنید. آیکون آن به صورت است.

آپدیت‌ در سطح پروژه

اگر طرحی دارید که مشابه یکی از طراحی‌های قبلی است، می‌توانید آن را در یک پروژه‌ی جدید کپی کنید. بعد از کپی کردن، لازم است Referencing System را آپدیت کنید، تگ‌های قطعات را تغییر دهید، شماره سیم‌های جدید به آنها بدهید و … .

با تنها یک فرمان (Update/Retag) می‌توانید تمام این کارها را انجام دهید. آیکون آن به صورت  است.

Project-Wide Update or Retag
Project-Wide Update or Retag

پیگیری تغییرات

اگر می‌خواهید بدانید که چه تغییراتی در نقشه‌تان ایجاد شده است، از فرمان Mark\Verify استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

با این فرمان، از تغییرات آگاه می‌شوید. حتی اگر این تغییرات در مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال صورت نگرفته باشند. از گزینه‌ی Mark برای ساخت یک نقطه‌ی شروع استفاده کنید.

فرمان Mark\Verify
فرمان Mark\Verify

اگر می‌خواهید ببینید که بعد از نقطه‌ی شروع چه تغییراتی صورت گرفته است، فرمان قبلی را اجرا و گزینه‌ی Verify را انتخاب کنید. گزارشی حاوی تمام تغییرات نمایش داده می‌شود که می‌توانید از آن پرینت بگیرید یا به اشیاء تغییر یافته Surf کنید.

Report
Report

تپه‌ی نهم: Panel Layouts

تپه‌ی نهم: panel layout autocad electrical

در این بخش سمبل‌های پنل را از لیستِ قطعات شماتیک و Icon Menu پنل انتخاب می‌کنیم. Nameplate، Item Number و Balloon اضافه می‌کنیم. با کمک Terminal Strip Editor، Terminal Stripها را مدیریت می‌کنیم.

Drawing Properties

تنظیماتی از نقشه هستند که مختصِ Panel Layoutاند. می‌توانید این تنظمات را در یک تمپلت نقشه مشخص کنید یا در خود یک نقشه تعریف کنید. از فرمان Panel Configuration برای تعیین اولین Item number، تنظیماتِ Balloon آیتم (مثل Shape و Text Size)، Footprint Layers و … استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

Panel Drowing Configuration
Panel Drowing Configuration

افزودن از لیست شماتیک‌ها

اگر ابتدا نقشه‌ی شماتیک خود را می‌سازید، آن را با انتخاب Panel Layout از لیستی از قطعات شماتیک بسازید. آیکون آن به صورت است.

Schematic Components
Schematic Components

مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال از مقادیر کاتالوگ استفاده می‌کند تا Footprint پنل مناسب را برای قطعه‌ی شماتیک پیدا کند.

Catalog Data
Catalog Data

اگر سمبل Footprint را پیدا نکردید، می‌توانید یک سمبل را از قسمت Browse اضافه کنید یا سمبلی را در لحظه بکشید. مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال آن را به عنوان یک سمبل پنل می‌شناسد. با این روش می‌توانید سمبل‌های پنل را دانلود و از آنها در مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال استفاده کنید.

پنجره‌ی زیر نشان می‌دهد که چه قطعاتی از قبل به Panel Layout اضافه شده‌اند.

Schematic components
Schematic components

تمام مقادیر قطعه به Footprint پنل آورده شده‌اند. اگر بعداً یکی از آنها را تغییر دهید، باقی مقادیر نیز آپدیت می‌شوند.

نکته: مقادیر کاتالوگ به سمبل‌های Footprint مشخصی در پایگاه داده‌ی Footprint Lookup نگاشت می‌شوند. می‌توانید با استفاده از ویرایشگر موجود، پایگاه‌داده‌ی Footprint Lookup را ویرایش کنید. آیکون آن به صورت است.

Icon Menu پنل

اگر قطعه‌ی پنل در لیست شماتیک‌ها نبود، با استفاده از Panel Icon Menu آن را به Footprint اضافه کنید. آیکون آن به صورت  است.

Insert Footprint
Insert Footprint

هنگام افزودن یک Footprint از Icon Menu، می‌توانید یک عضوِ کاتالوگ را انتخاب و Footprint مربوط به آن را اضافه کنید. اگر سمبل پنل را برای آن عضو کاتالوگ پیدا نکردید، می‌توانید یک سمبل را از قسمت Browse اضافه کنید یا سمبلی را در لحظه بکشید.

Nameplate

با استفاده از Icon Menu پنل، Nameplate اضافه کنید.

اضافه کردن Nameplate با استفاده از Icon menu
اضافه کردن Nameplate با استفاده از Icon menu

می‌توانید هنگام افزودن، آن را به یک Footprint پنل مرتبط کنید. مقادیری مثل Tag، Installation، Location و Description از Footprint کپی می‌شوند. می‌توانید یک Item Number و Catalog Value مخصوص برای Nameplate انتخاب کنید.

Nameplate Insert/Edit
Nameplate Insert/Edit

Item Number

می‌توانید Item Number را به سمبل‌های پنل و شماتیک اضافه کنید. وقتی به یک قطعه Catalog Value می‌دهید، برنامه بررسی می‌کند که آیا Item Numberای دارای این Catalog Value در قطعه‌ای دیگر است یا خیر. اگر بله، Item Number به صورت خودکار تخصیص داده می‌شود. اگر این اتفاق نیفتاد، می‌توانید هنگام ویرایش قطعه خودتان Item Number را تخصیص دهید. می‌توانید Item Numberها را با استفاده از فرمان Resequence Item Numbers در سطح پروژه تعیین کنید. آیکون آن به صورت  است.

Resequence Item Numbers
Resequence Item Numbers

ابتدا قطعات پنل بررسی می‌شوند و بعد از آن قطعات شماتیک. قطعاتی که دارای مقدار کاتالوگ یکی هستند، Item Number یکسان دریافت می‌کنند.

دو گزینه از تنظیماتِ پروژه روی Item Numbering تأثیر می‌گذارند. یادتان باشد پیش از اجرای فرمان Resequence Item Numbers، این تنظیمات را مطابق با نیاز خود تغییر دهید.

چگونگی انتخاب Item Numbering از تب components
چگونگی انتخاب Item Numbering از تب components

Item Balloons

item balloons in autocad

وقتی یک قطعه دارای Item Number شد، می‌توانید با استفاده از یک Balloon آن را نمایش دهید. آیکون آن به صورت  است.

حواستان به فرامین خط فرمان باشد. اگر قطعه دارای چند Catalog Value است که هر کدام دارای Item Number هستند، گزینه‌های مختلفی برایِ مسیردهی به Balloonهای اضافه وجود دارد.

Item Balloons
Item Balloons

Terminal Strip Editor

با استفاده از Terminal Strip Editor می‌توانید کل Terminal Stripها را با هم مدیریت کنید. آیکون آن به صورت است.

Editor حاوی اطلاعاتی درباره‌ی Catalog Values، قطعات متصل، سیم‌های متصل، شماره سیم و … است.

Terminal Strip Editor
Terminal Strip Editor

می‌توانید از Terminal Strip Editor در موارد زیر استفاده کنید:

  • Resequence کردن شماره ترمینال‌ها
  • تغییر ترتیبِ ترمینال‌ها در Strip
  • افزودن یا ویرایش مقادیر کاتالوگ و تنظیمات بلوک ترمینال
  • افزودن Spare و Accessories (لازم است Graphical Terminal Strip Layout را اضافه کنید)
  • افزودن، ویرایش و حذفِ Jumperهای موجود بین ترمینال‌ها
  • تعریفِ قطعات متصل به صورت Internal یا External
  • افزودن یک Graphical Terminal Strip Layout
  • افزودن یک Tabular Terminal Strip
  • افزودن یک Jumper Chart
  • ساخت یک Terminal Strip (لازم است Graphical Terminal Strip Layout را اضافه کنید)

دوره‌های مرتبط در فرانش

تپه‌ی دهم: گزارش‌ها (Reports)

در این بخش نحوه‌ی ساخت گزارش‌ها را یاد می‌گیریم. یک گزارش را در یک فایل ذخیره می‌کنیم یا جدولی از آن را در نقشه قرار می‌دهیم.

مجموعه ابزار اتوکد الکتریکال دارای تعدادی گزارش است که می‌توانید از آنها استفاده کنید. بعضی گزارشات دارای اطلاعاتی از نقشه‌های شماتیک هستند. برخی دیگر شامل اطلاعاتی از نقشه‌های Panel Layout هستند. می‌توانید یک گزارش Bill of Materials نیز بسازید که شامل تمام آیتم‌های پنل و آیتم‌های شماتیکی است که در Panel Layout نمایش داده نمی‌شوند.

ساخت یک گزارش ساده است. تنها کافی است گزارش Panel یا Schematic را انتخاب کنید.

تب Reports
تب Reports

یک نوع گزارش انتخاب کنید.

Schematic Reports
Schematic Reports

گزینه‌های مختصِ گزارش و نقشه‌های موردنظر را انتخاب کنید. گزارش نمایش داده می‌شود.

Report Generator
Report Generator

فیلدهای گزارش

پس از اجرای گزارش، می‌توانید فیلدها را به آن اضافه، از آن حذف و ترتیب و لیبل فیلدها را عوض کنید.

افزودن فیلدهای گزارش
افزودن فیلدهای گزارش

Format Files

می‌توانید برای تعیینِ تنظیماتِ گزارش از فرمت فایل‌ها استفاده کنید. می‌توان برای یک گزارش تعداد بی‌شماری فرمت فایل داشت. در این صورت می‌توانید به تعداد دلخواه گزارش‌های شخصی داشته‌ باشید و در صورت لزوم آنها را به سادگی اجرا کنید. برای ساخت فرمت فایل‌ها از Report Format Setup استفاده کنید. آیکون آن به صورت  است.

از پنجره‌ی زیر برای تعیینِ تنظیماتِ Report، Field، Report Table، Output File و … استفاده کنید. با توجه به نوع گزارشی که انتخاب می‌کنید، گزینه‌های Report تغییر می‌کنند.

Report Format File Setup
Report Format File Setup

هر فرمت فایل با پسوند .SET ذخیره می‌شود. برای اجرای یک گزارش از طریق فرمت فایل، در پنجره‌ی Report، روی دکمه‌ی Format کلیک و فایل .SET را انتخاب کنید.

نحوه‌ی انتخاب فایل .SET
نحوه‌ی انتخاب فایل .SET

ذخیره‌ی گزارش در یک فایل

برای اینکار، گزینه‌ی Save to File را در زمان اجرای گزارش انتخاب کنید.

چگونگی ذخیره‌ی گزارش در یک فایل
چگونگی ذخیره‌ی گزارش در یک فایل

افزودن گزارش به صورت یک جدول

برای اینکار، گزینه‌ی Put on Drawing را در زمان اجرای گزارش انتخاب کنید.استایل جدول را با استفاده از فرمان AutoCAD TABLESTYLE انتخاب کنید. در زمانِ افزودن جدول و برای داشتنِ ظاهر دلخواه، استایل جدول را انتخاب کنید.

افزودن گزارش به صورت یک جدول
افزودن گزارش به صورت یک جدول

اجرای مجموعه‌ای از گزارشات

پس از ساخت فرمت فایل‌های گزارشات، می‌توانید چند گزارش را همزمان اجرا کنید. آیکون آن به صورت  است.

با استفاده از Automatic Reports، مجموعه‌ای از گزارشات را انتخاب ‌کنید. هم‌چنین برای هر گزارش یک فرمت فایل نیز انتخاب ‌کنید. گزارشات در صفحه نمایش داده نمی‌شوند. هر فرمت فایل باید یا گزارش را در یک فایل ذخیره کند یا آن را به صورت یک جدول به نقشه اضافه کند. هر دو گزینه را نیز می‌تواند داشته باشد. نقشه‌هایِ جدیدی برای جداول جدید به پروژه اضافه می‌شوند.

Automatic report selection
Automatic report selection

تپه‌ی یازدهم: پرینت (Print)

در این بخش یاد می‌گیریم که چگونه پروژه را به یک پرینتر بفرستیم یا یک فایل PDF حاوی لینک بسازیم.

می توانید از کل پروژه، قسمتی از آن یا تنها از یک نقشه پرینت بگیرید.

برای پرینت گرفتن، از دکمه‌ی Publish/Plot در Project Manager استفاده کنید.

استفاده از دکمه‌ی Publish/Plot در Project Manager برای پرینت
استفاده از دکمه‌ی Publish/Plot در Project Manager برای پرینت

پس از انتخاب Plot Project، می‌توانید نقشه‌های موردنظر خود را در پروژه انتخاب کنید.

انتخاب نقشه‌های موردنظر در پروژه
انتخاب نقشه‌های موردنظر در پروژه

حتماً Layout موردنظر را در نقشه‌های انتخابی انتخاب کنید. اگر یک Page Setup دارید، نام آن را وارد کنید.

انتخاب Layout موردنظر
انتخاب Layout موردنظر

افزودن تاریخ Plot در حین پرینت

می‌توانید یک Plotting Date و Time Format را در Title Block Setup به یک خصیصه نگاشت کنید. در این صورت هنگام Plot گرفتن از نقشه، این خصیصه به صورت خودکار آپدیت می‌شود.

افزودن تاریخ Plot در حین پرینت
افزودن تاریخ Plot در حین پرینت

ساخت یک فایل PDF

در پروژه‌های اتوکد الکتریکال، قطعات با هم رابطه دارند، مثل رابطه‌ی والد و فرزند یا شماتیک و پنل. می‌توانید پروژه‌تان را به صورت یک فایل PDF منتشر کنید و این روابطِ بین قطعات به صورت لینک مشخص می‌شوند.

ساخت یک فایل PDF
ساخت یک فایل PDF

حتماً Multi-sheet file و Include Hyperlinks را انتخاب کنید.

انتخاب Multi-sheet file و Include Hyperlinks
انتخاب Multi-sheet file و Include Hyperlinks

Zoom Factor مشخص می‌کند که در صورت انتخاب یک لینک، PDF تا چه حد می‌تواند روی شئ زوم کند. هر چقدر عدد زوم بیشتر باشد، شئ نیز بزرگتر نشان داده می‌شود.

هر شئ می‌تواند تنها یک لینک داشته باشد. اگر می‌خواهید از یک قطعه‌ی والد، به قطعه‌ی فرزند بروید، در Cross-Reference والد، Reference فرزند را انتخاب ‌کنید.

انتخاب Reference فرزند
انتخاب Reference فرزند

قبل از ساخت PDF پروژه، مطمئن شوید که Cross-Referenceها آپدیت باشند. آیکون آن به صورت است.

لینک‌های زیر به PDF اضافه می‌شوند.

با کلیک می‌رود به
تگ والد شماتیک Panel Footprint
Panel Footprint والد شماتیک
تگ فرزند شماتیک والد شماتیک
تگ PLC شماتیک Panel Footprint
Panel PLC Footprint والد شماتیک
متن Cross-Reference والد فرزندِ Cross-Reference انتخابی
تگ Terminal Strip شماتیک Panel Terminal Strip
Panel Terminal ترمینال شماتیک

نکته: اگر ترمینالِ چندسطحی باشد، به شماتیکِ ترمینالی می‌رود که نشانگر اولین سطح است.

متن Source Arrow Reference Destination Arrow
متن Destination Arrow Reference Source Arrow
Stand-Alone Cross-Reference Source Stand-Alone Cross-Reference Destination
Stand-Alone Cross-Reference Destination Stand-Alone Cross-Reference Source

آموزش اتوکد الکتریکال موضوع این بخش از سایت فرانش بود، همانطور که می‌دانید این نوع نرم افزار در کشور ما هم سال‌های زیادی هست که در شرکت های مهندسی برق کاردبرد دارد. در صورتیکه پیشنهاد یا انتقاد دارید در بخش دیدگاه انتهای مقاله با ما در میان بگذارید، در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.

مرتضی شایق

مرتضی شایق

مدیر دیجیتال مارکتینگ

فعال در دیجیتال مارکتینگ در تخصص‌های: SEO (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر)، SEM (بازاریابی در موتورهای جستجوگر)، UX (تجربه کاربری)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید