جشنواره ۵۰٪ تخفیف فرانش به مدت محدود

جشنواره ۵۰٪ تخفیف فرانش محدود

0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه

شروع یادگیری

آشنایی با مبانی و تکنیک‌های جالب عکاسی

آشنایی با مبانی و تکنیک‌های جالب عکاسی!

شنبه ۲۸ مرداد ماه امسال مصادف بود با روز جهانی عکاس، روزی که برای بیش از ۷۰ میلیون نفر که از دوربین‌های حرفه‌ای DSLR برخوردارند معنی به‌خصوصی می‌داد. شاید شما هم ته‌دلتان می‌خواست که کسی روز عکاس را بهتان تبریک بگوید اما انگار اینطور نشد و به‌خاطر چند تصویر قشنگی که با دوربین حرفه‌ای فامیل‌تان گرفتید کسی نام عکاس رویتان نگذاشت.

این مطلب را برای شما علاقه‌مندان عکاسی نوشته‌ایم که می‌خواهید اندکی بیشتر در مورد این حرفه بدانید.

 

تو یه دوربین عکاسی داری، معنیش این نیست که…

تعاریف متفاوتی از حرفه عکاسی وجود دارد اما حداقل آنچه عموم مردم دنیا به آن باور دارند، این است که هرکس با یک دوربین حرفه‌ای را نمی‌توان عکاس نامید. اما واقعا عکاس بودن به چه‌دردی می‌خورد و اصلا چرا این‌روزها خیلی ادعای عکاس بودن دارند؟

عکاسی علم و درعین حال هنری است که شروع کردنش از بسیاری از مهارت‌ها آسان‌تر است. تنها چیزی که نیاز دارد یک دوربین است که آن‌هم به کمک تکنولوژی، یافتنش از آب‌خوردن هم راحت‌تر شده.

همین راحتی‌ها، باعث شده تا مردم به‌سادگی عکاسی کنند و خود را عکاس بدانند. ضمن اینکه چون عکاسی به چشم یک توانمندی جالب هم دیده می‌شود، افراد برای بالابردن خودشان نام عکاس بودن را به هم می‌چسبانند.

عکاس واقعی کیست؟

عکاس واقعی کیست؟!

با همه این‌ها، نکته مهمی است که باید آن را درنظر داشته باشید: تا زمانی که هدفی برای استفاده از دوربین و گرفتن عکس ندارید، نباید خودتان را عکاس بدانید. این هدف می‌تواند مثل عکاسان حرفه‌ای درآمدزایی، پوشش یک مساله اجتماعی، سیاسی و یا ثبت منظم لحظاتی خاص از زندگی خودتان یا هرچیز دیگری باشد؛ به‌هرحال باید هدفی را ایجاد کنید و به سمتش بروید.

نکته دوم این است که ورود به دنیای عکاسی آسان است اما یادگیری مفاهیم مختلف آن زمان‌بر است. این یعنی حرفه‌ای‌ترین دوربین جهان را هم که دستتان بگیرید و روشنش کنید، خودش روی مُد اتوماتیک برایتان بهترین عکس‌ها را می‌گیرد اما برای اینکه بتوانید از همه توانایی‌های آن استفاده کنید باید تجربیات زیادی کسب کنید.

برای همین در این مطلب به سراغ یکسری از تکنیک‌های عکاسی می‌رویم. در خلال این تکنیک‌ها مفاهیمی وجود دارد که ریشه‌ آن‌ها را هم توضیح‌ می‌دهیم. به این ترتیب علاوه بر یادگیری تکنیک‌های جالب در عکاسی، مبانی آن‌ را هم یاد می‌گیرید.

روزنه‌ای پر از نور

همانند موجودات زنده‌ که با چشم‌های حساس به نور خود اطراف را نگاه می‌کنند، دوربین‌ها هم برای ثبت تصاویر از سیستمی سود می‌برند که نور را با مشخصات خاصی دریافت و تفسیر می‌کند.

شروع ساخت دوربین‌ها به سال ۱۷۲۷ میلادی و  دانشمند آلمانی، یوهان هاینریش شولتسه برمی‌گردد. او متوجه شد برخی از ترکیبات شیمیایی مثل نمک‌های نقره در معرض نور دچار تغییراتی می‌شوند.

کنجکاوی و کشفیات افرادی مثل کارل ویلهلم شیله و توماس وج‌وود، باعث شد که ساخت فیلم با دریافت‌های پیشین فلاسفه و دانشمندان قدیمی‌تر برای تشکیل تصویر از داخل یک روزنه، به ساخت اولین دوربین‌های عکاسی بدل شود. دوربین‌هایی که هنوز هم در کوچه ‌‌پس‌کوچه‌های ناصر خسرو با نام دوربین‌جعبه‌ای پیدا می‌شوند، آخرین نسل از این وسایل ابتدایی هستند که در دسترس عموم باقی مانده‌اند.

سال‌های سال صنعت عکاسی خودش را با فیلم‌های حساس به نور مشغول کرده بود. فیلم‌هایی که عکس‌های چاپ شده‌شان در آلبوم‌ها به عنوان اولین خاطرات ثبت شده ما جا خوش کرده‌اند. در آستانه قرن ۲۱ام اما داستان عکاسی تغییری بنیادی کرد. به کمک سنسورهای الکترونیکی حساس به نور، دوربین‌ها، بدون نیاز به تغییر فیزیکی پا به دنیای دیجیتال گذاشتند.

دوربین‌های دیجیتال باوجود قیمت گران‌تر روز‌به‌روز گسترش بیشتری پیدا کردند و به امروز رسیدیم. زمانی که تقریبا هر تلفن‌ همراهی که فروخته می‌شود یک یا بعضا دو ماژول دوربین دارد.

تکنیک‌های جالب در عکاسی

 

تکنیک‌هایی پر از مفاهیم

با وجود تغییراتی که دوربین‌های آنالوگ برای دیجیتالی شدن پذیرفتند، همچنان مفاهیم و بسیاری از تکنیک‌های اساسی عکاسی دست‌نخورده باقی مانده‌اند:

دوره‌های مرتبط در فرانش

  • ● بوکه (Bokeh)

بسیاری از عکس‌های زیبایی که می‌بینیم به‌کمک مفاهیم اولیه‌ای که پایه‌های تصویربرداری هستند بدست می‌آیند. یکی از این مفاهیم دیافراگم است که عدد آن، همیشه با یک f کوچک پشتش شناخته می‌شود.

دیافراگم (Aperture) نقطه‌ای است که نور محیط در لنز عکاسی، به یک نقطه خاص می‌رسد و از آنجا دوباره پخش می‌شود تا تصویر روی سنسور یا فیلم حساس به‌ نور را تشکیل دهد. تغییر قطر المان اپتیکی که در این نقطه باعث تغییر  در کیفیت‌های بصری تصویر نهایی می‌شود:

هرچه این قطر بزرگ‌تر باشد نور بیشتری وارد لنز می‌شود و فضای کمتری از زاویه دید دوربین فوکس (Focus) دارد.

با کم شدن محیطی که در فوکس قرار دارد، قسمت‌های خارج از فوکس خصوصا پس زمینه تصویر بیشتر مات می‌شود. هرچه عدد f به ۱ نزدیک‌تر باشد این محوشدگی محیط بیشتر می‌شود. چنین فضایی را بوکه می‌نامند.

بوکه تمرکز به‌خصوصی را روی سوژه اصلی تصویر می‌آورد و خصوصا به‌خاطر بزرگ‌شدگی منابع نور که از خصوصیات بوکه است، فضای عکس را خیال‌انگیز می‌کند.

بوکه و استفاده از دیافراگم در دوربین عکاسی

 

  • ● ماکرو (Macro Photography)

عکس‌های زیادی قطعا را دیده‌اید که چیزهای بسیار ریز مثل حشرات کوچک را با وضوحی بسیار بالا نشان می‌دهند. شما حتی با انداختن قطره‌ای آب روی لنز دوربین گوشی خودتان هم می‌توانید با ارفاق ماکروگرافی کنید. این تمرکز بسیار به اجسام کوچک و نشان دادن جزئییاتشان را ماکرو می‌نامند.

اثر ماکرو براساس خصوصیات لنزهای مختلف به‌وجود می‌آید. هر لنزی نیاز به یک فاصله مشخص تا سوژه دارد تا بتواند تصویر شارپ و دقیقی را به فیلم یا سنسور دوربین بفرستتد. به کمک برخی ابزارها یا استفاده از کوتاه‌ترین فضای فوکس در لنزهای تله شما می‌توانید عکس‌های ماکرو بگیرید.

فراموش نکنید که در ماکروگرافی به‌دلیل نزدیک بودن بیش از حد به سوژه قائدتا به لنز این اجازه را می‌دهیم که مات بودن پس‌زمینه را به بالاترین توانایی خود برساند. به همین دلیل است که پس‌زمینه عموم تصاویر ماکرو، بوکه‌های شدیدی به‌نظر می‌رسند.

عکاسی ماکرو از چشم انسان و بحث فوکس در لنز

 

  • ● نوردهی طولانی (Long Exposure)

جز دیافراگم یک عنصر اساسی دیگر برای خلق تصاویر مختلف، سرعت شاتر (Shutter Speed) است. سرعت شاتر زمانی است که سنسور یا فیلم حساس، در معرض نور قرار می‌گیرد. در یک محیط با نور معین، هرچه سرعت شاتر بیشتری داشته باشید تصویر تاریک‌تری خواهید داشت و باید آن را بازتر کردن دیافراگم جبران کنید.

مساله اینجاست که بازکردن دیافراگم محدودیت آنی دارد و سریع‌ به نقطه‌ای می‌رسید که دیگر بازتر از آنچه می‌خواهید نمی‌شود. در چنین وضعیتی انقدر ممکن است سرعت شاتر کم شود که وارد حوزه نوردهی‌های طولانی شویم.

سرعت شاتر معادل برای چشم ما چیزی در حدود 50/1 صدم ثانیه است در نتیجه هرچه از این سرعت پایین‌تر بیایم تصاویری ثبت خواهند شد که در توانمندی چشم ما نیستند. حرکت ستاره‌ها یا چراغ ماشین‌ها در یک خیابان همگی از اثر تکنیک نوردهی طولانی هستند.
نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر در عکاسی از ستاره‌ها

 

  • ● نوردهی چندگانه (Multiple Exposure)

صفحه فیلم وقتی در معرض نور قرار گرفت دیگر تغییرات شیمیایش قابل بازگشت نیست اما قابل پیشروی هست. این یعنی وقتی شما عکسی می‌گیرید اگر دوباره روی همان قطعه از فیلم عکاسی کنید تصویری دیگر روی آن تشکیل می‌شود. ترکیب این تصاویر که به نوردهی چندگانه معروف است گاه بستری برای به‌وجود آوردن عکس‌هایی فوق‌العاده را می‌سازند. واقعی‌ترین حالت این تکنیک در دنیای عکاسی آنالوگ است اما کمپانی‌های امروزی سازنده دوربین‌، قابلیت‌ نوردهی چندگانه به‌صورت دیجیتالی را در برخی مدل‌ها قرار می‌دهند.

هرچند که شما می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مثل فتوشاپ، این تکنیک را به صورت کامپیوتری و با کاهش شفافیت (Opacity) لایه‌های عکس به اجرا دربیاورید.

نوردهی چندگانه یا دابل اکسپوژر و ایجاد تصاویر عجیب و جالب

 

  • ● عکاسی ورزشی (High Speed Photography)

اگر سوژه شما در حال حرکت باشد و همچنان به جزئیات دقیق آن نیاز داشته باشید، باید از سرعت شاترهای بسیار بالا استفاده کنید. به کمک سرعت شاترهای بسیار بالا هم دوباره تصاویری ممکن است خلق شوند که ما نمی‌توانیم با چشم عادی آن‌ها را ببینیم و برای همین جذاب به‌نظر می‌رسند. صحنه ترکیدن یک حباب، سقوط قطره‌ای آب یا شیرجه یک شناگر همگی به سرعت‌های بالا برای ثبت شدن نیاز دارند.

دنیای ورزش‌ هم به دلیل ویژگی‌هایش معمولا به سرعت شاترهای بالا نیاز دارد و گاهی بهترین صحنه‌ها تنها در یک هزارم ثانیه رخ می‌دهند به همین دلیل استفاده از سرعت‌ شاترهای بسیار بالا را در دوربین‌های مختلف با مد عکاسی ورزشی می‌شناسیم.

عکاسی سریع و کاربرد آن در عکاسی ورزشی

 

  • ● عکاسی در شب (Low-Light Photography)

ممکن است بخواهید در نور کم مثل اتاق یا فضای بیرون در شب‌هنگام عکسی بگیرید اما نمی‌خواهید عکس شما آن‌قدر نور بخورد که حرکت همه اجسام به‌شکل کشیده و محو به نظر بیاید. از طرفی برای باز کردن دیافراگم هم محدودیت دارید. در این شرایط باید از فیلم‌هایی استفاده کنیم که حساسیت بیشتری به نور دارند یا اصطلاحا ISO آن‌ها بالاتر است. این حساسیت براساس میزان نمک نقره موجود در فیلم بیشتر می‌شود یعنی هرچه نقره بیشتری داشته باشیم سریع‌تر فیلم دچار واکنش شیمیایی برای ثبت تصویر می‌شود.

عکاسی از شب یا عکاسی در نور کم توضیح مفهموم ایزو ISO

البته الان جز دانشجویان و برخی علاقه‌مندان خاص، کسی از دوربین‌های آنالوگ استفاده نمی‌کند. با ظهور عکاسی دیجیتال حساسیت فیلم به تقویت الکترونیکی سنسور تبدیل شد اما نام ISO‌ تغییر نکرد.

اکنون وقتی به فضایی با نور کم می‌رسید تنها لازم است تا میزان ISO‌ را بالاتر ببرید. این البته به معنای کاهش داینامیک رنج تصویر و همچنین افزایش نویز خواهد بود. ولی لازم نیست خودتان را فعلا با این مسائل درگیر کنید.

اکنون فقط دوربین را بردارید و از خانه بیرون بزنید و استفاده از این تکنیک‌ها را آغاز کنید تا به مبانی عکاسی مسلط شوید. می‌توانید عکس‌هایتان را برایمان بفرستید تا در وبلاگ به سایر کاربران آن‌ها را نشان دهیم. در قسمت بعدی مطالب عکاسی نکته‌های بیشتر برایتان می‌گوییم.

سروش پویان‌فر

سروش پویان‌فر

آشنایی من با دنیای دیجیتال به اولین کامپیوترم که پنتیوم 2 بود، برمی‌گردد. همزمان با افول وبلاگ‌نویسی فارسی از آخرین بازمانده‌هایش شدم و همچنان سال‌هاست که رسیدن به رویاهایم را از راه نوشتن دنبال می‌کنم. با این فرق که قبل‌تر، به دنبال هیجان بودم و امروز برای رسیدن به آرامش، سراغ هر کوچه‌ای را می‌گیرم!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید