آیا برای ورود به دنیای گرافیک کامپیوتری سه بعدی نیازی به یادگیری اتودسک مایا Autodesk Maya هست؟
در این مقاله قصد بررسی این سوال را داریم…

مخاطب این مقاله چه کسانی هستند؟
آن دسته از افرادی که تجربه کمی از کار با نرم افزارهای دنیای CG را دارند یا هنرمندانی که به صورت نظری وارد دنیای هنر شده اند و نیز همه کسانی که قصد یا علاقه و یا نیاز مادی ورود به این حرفه را دارند، مخاطب این مقاله می باشند.
هدف از این مقاله چیست؟
در پایان این مقاله شما خواهید دانست که این نرم افزار چه قابلیت هایی دارد، با چه نرم افزارها و پلاگین هایی همخوانی دارد و چرا باید کار با این نرم افزار را یاد بگیرید؟

در سال ۱۹۹۸ مایا توسط شرکت آلیاس معرفی شد.
محصول ادغام چندین تکنولوژی بصری در سالهای دور به پروژه ای منجر شد که بعدها مایا نام گرفت. البته کمپانی والت دیزنی هم در حین توسعه این نرم افزار همکاری نزدیکی داشت. دیزنی یک نرم افزار کاملاً قابل شخصی سازی نیاز داشت.
تیم توسعه دهنده مایا این نیاز دیزنی را در اصلاح نرم افزار در نظر گرفت و همین باعث شد که مایا به دلیل انعطاف پذیری بالای خود در صنعت انیمیشن به یک نرم افزار محبوب تبدیل بشود. در سال ۲۰۰۵ کمپانی آتودسک این نرم افزار را از آلیاس خریداری کرد و از آن به بعد اسم این نرم افزار به آتودسک مایا تغییر یافت.

نمونه طراحی شده کاراکتر در نرم افزار مایا
نمونه طراحی شده Game of Thrones در نرم افزار مایا

کاربرد نرم افزار مایا در صنعت فیلم سازی:

مایا تقریبا در همه فیلمهایی که از گرافیک کامپیوتری استفاده میکنند به کار گرفته شده است. کمپانی های بزرگی مانند بلواسکای استودیو، مووینگ پیکچر کمپانی، سونی در اسپادر من و اونجرز و بسیاری فیلمهای دیگر از آن استفاده کرده اند.
اولین موفقیت مایا که باعث شهرت جهانی آن شد انیمیشن Dinosaur – ۲۰۰۰ بود و در ادامه مایا تبدیل به نرم افزاری قدرتمند شد که در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ و سالهای بعد به موفقیت ها و جوایز بسیاری از آکادمی های معتبر جهانی دست یافت.
در سال ۲۰۱۵ مجله venture beat اعلام کرد که همه فیلم هایی که برای جایزه ویژوال افکت در نظر گرفته شده اند با مایا ساخته شده اند. فیلم های بسیاری از جمله ارباب حلقه ها، اسپایدر من، جنگ ستارگان، آواتار، هیوگو، پاسیفیک ریم، ترنسفورمرز، پارک ژوراسیک، هابیت و سریالهای گیم آف ترون، واکیمگ دد و … و انیمیشن های بسیاری نظیر عصر یخبندان، کارخانه هیولا، رنگو، فروزن و هزاران فیلم و سریال و انیمیشن و بازی کامپیوتری در سرتاسر دنیا بخش قابل توجهی از مراحل ساخت خود را مدیون وجود نرم افزاری به نام مایا هستند.

پیشنهاد فرانش به شما
آموزش قدم به قدم لایت روم Lightroom به زبان فارسی
نرم افزار آتودسک مایا
Dinosaur 2000

 

ویژگی‌های نرم افزار اتودسک مایا

نرم افزار مایا به نوعی طراحی شده است که با آن هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی و در یک تیم می توان پروسه تولید را انجام داد.

۱. مدلسازی

معمولا اولین مرحله ای که در مایا با آن آشنا خواهید شد بخش مدلسازی آن خواهد بود. برای ساخت یک انیمیت کلیه آبجکت های صحنه و خود صحنه و هر شئی که قرار است نمایش داده شود باید ساخته شود. به این پروسه مدلسازی می گویند.
ابزار قدرتمند و کاربردی مدلسازی مایا به شما این امکان را می دهد که هر آبجکتی را به راحتی بتوانید بسازید. مدلها در مایا به سه حالت پالیگان، نربز و سابدیویژن می باشند که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و می توانید با توجه به نیاز از هرکدام استفاده کنید.
همچنین این نرم افزار با نرم افزارهای دیگر مدلسازی مثل مادباکس کاملا هماهنگ می باشد. اگر طراحی کاراکتر انجام می دهید به سادگی می توانید مدل ها را به زیبراش یا مادباکس برده و اصلاحات مورد نظر را انجام دهید.
اگر در زمینه گیم فعالیت می کنید به سادگی می توانید با موتورهای بازی سازی یونیتی و آنریل تعامل داشته باشید و در آخر برای مرحله تکسچرینگ میتوانید با فتوشاپ به صورت تعاملی با مایا به تکسچرینگ بپردازید و یا مدل ها را به ماری و یا سابستنس منتقل کرده و از نحوه نَویگِیشن آنها که با مایا به صورت یکسان هستند لذت ببرید.

مدلسازی در Maya
مدلسازی با نرم افزار مایا

دوره های مرتبط در فرانش

آموزش جامع مایا ۲۰۱۶ – بخش چهارم: متحرک‌سازی

آموزش جامع مایا ۲۰۱۶ – بخش چهارم: متحرک‌سازی

پیشنهاد فرانش به شما
آموزش قدم به قدم لایت روم Lightroom به زبان فارسی

۲. ریگینگ

بعد از ساخت یک مدل، ریگینگ مرحله بعدی می باشد. ریگینگ پروسه ساخت یک سیستم منظم از دیفرمرها، اکسپرسشن ها و کنترل هایی که به مدل متصل شده اند می باشد. این سیستم در اختیار انیماتور قرار می گیرد تا بتواند بدون دغدغه دیگری به هنر انیمیت بپردازد. می توان گفت که هیچ نرم افزار دیگری در این پروسه به پای مایا نمی رسد.ابزار بسیار قدرتمند مایا این امکان را به ریگر می دهد تا پیچیده ترین ریگ ها را به راحتی بسازد و نیز با استفاده از زبان های MEL و یا python بتواند به صورت کاربردی و دقیق ریگ مورد نظر را به مدل اعمال کند تا انیماتور به بهترین نحو و بدون مشکل به انیمیت بپردازد.
ویژگی های اخیر مایا مانند سیستم عضلات به انیماتور این امکان را می دهد که دقیق ترین شبیه سازی را از اندام انسان یا سایر موجودات انجام دهد تا انیماتور به بهترین حالت بتوان یک حرکت واقعی را انجام دهد.

ریگینگ با نرم افزار مایا
گیم آف ترونز – ریگ دراگون

 

می‌توانید برای آشنایی بیشتر با نرم افزار مایا آموزش ساخت ماشین در مایا با کمک ابزار NURBS را مشاهده کنید.

۳. انیمیت

به مانند ریگ، انیمیت هم بخشی در مایاست که در آن یکه تازی می کند. به جابجایی آبجکتها از مکانی به مکان دیگر در زمان مشخص انیمیت می گویند. در مایا به سادگی می توانید به صورت دستی انیمیت کنید.
از حرکت آبجکتها تا کاراکترها اعم از حیوانات و انسانها، اصلاح آنها توسط گراف ادیتور، ساخت انیمیشن ها به صورت لایه ای، دیفرم کردن آبجکتها و تنظیمات بِلِند شیپ که به سادگی به انیماتور کمک میکند تا حرکات چهره را انیمیت کند تا مبحث پیچیده موشن کپچر و بسیاری ابزارهای دیگر همگی این نرم افزار را به نرم افزاری تبدیل کرده که امروزه تقریبا هیچ شرکتی فکر استفاده از نرم افزار دیگری را برای انیمیت به ذهن خود خطور نمی دهد.

پیشنهاد فرانش به شما
آموزش قدم به قدم لایت روم Lightroom به زبان فارسی
انیمیت در نرم افزار مایا
Animation by pluralsight

۴. رندرینگ

فرآیند رندرینگ یکی از مهمترین مراحل ساخت انیمیشن می باشد که برای پرداخت صحنه و تبدیل مدلهای خام به مدلی که ظاهر واقعی و یا رنگ و لعاب فانتزی دارد به کار می رود. موتورهای رندر پلاگین هایی هستند که در مایا وجود دارند و یا به صورت جداگانه بر روی آن نصب می شوند و به کاربر این امکان را می دهند تا عملیات رندر را انجام دهد.
در گذشته مایا از موتور منتال ری استفاده می کرد که بسیار قدرتمند بود. اما از ورژن ۲۰۱۷ به بعد موتور قدرتمند آرنولد به آن اضافه شد که برای پروسه انیمیشن بسیار عالی می تواند کمک کند.
همچنین موتورهای دیگری مثل وی ری و یا رندرمن که توسط پیکسار استفاده می شود به سادگی بر روی مایا اجرا می شوند و این کمک را می کنند که در بالاترین کیفیت های ممکن و به صورت لایه ای رندرهای مورد نظر گرفته شود و برای مرحله کامپوزیت به نرم افزارهای تخصصی آن مانند نیوک برود.
پس اگر میخواهید برای انیمیشن و یا برای طراحی نماهای داخلی و خارجی به صورت تک فریم و برای مصارفی مانند معماری به صورت سه بعدی مدلسازی و رندر کنید، مایا یکی از قویترین و بهترین گزینه ها برای شما می باشد.

رندرینگ
Blade Runner

۵. داینامیک

مایا بخشهای گسترده بسیار دیگری نیز دارد که یکی از آنها بخش داینامیک می باشد. در مایا می توانید با کمک ابزارهای قدرتمند آن مانند فلوید و یا Xgen هر شکلی از سیالات را بسازید.
دود، آتش، آب و شئی که به عنوان گاز و یا مایع شناخته می شود را می توانید با این ابزار بسازید.
همچنین مایا با بسیاری از نرم افزارهای ساخت سیالات مانند ریل فلو هماهنگی کامل دارد و می توانید به سادگی به وسیله این دو نرم افزار تمامی نیازهای جلوه های ویژه را در پروسه تولید انیمیشن بسازید.
صدها ابزار دیگر در این نرم افزار در دسترس می باشد مانند ابزار ساخت مو و لباس و غیره در این نرم افزار موجود است که این امکان را به کاربر می دهد تا هرچیزی که در تصور کارگردانان می باشد را بسازند همانطور که تا به حال در فیلمها و انیمیشنهایی که دیده ایم ساخته شده است.

پیشنهاد فرانش به شما
آموزش قدم به قدم لایت روم Lightroom به زبان فارسی
داینامیک در Maya
Dynamic by Pluralsight

بازار کار نرم افزار مایا در صنعت انیمیشن

در آخر باید بگویم که اگر قصد دارید مدلساز، ریگر، انیماتور، سوپر وایزر بخش جلوه های ویژه، آرشیتکچر، بازی ساز، کارگردان(به سبب تنظیمات عالی فتوگرافی و ساخت فیلم) و یا هر تخصصی که به دنیای گرافیک کامپیوتری مربوط می شود را شروع کنید، فراموش نکنید که مایا جزوی جدا نشدنی از صنعت گرافیک کامپیوتری می باشد.
با یک سرچ ساده در گوگل برای شغل در صنعت انیمیشن خواهید دید که تمامی شرکت ها برای استخدام افرادی که در کار با مایا تجربه دارند سر و دست می شکنند. پس دست روی دست نگذاشته و هرچه زودتر شروع به یادگیری این نرم افزار قدرتمند کنید.

بازار کار نرم افزار Maya

 

ویدیوی آموزش رایگان شروع کار با نرم افزار انیمیشن سازی مایا

 

در صورتی‌که این راهنمای مقدماتی برای شما مفید بود:

برای یادگیری بیشتر می‌توانید آموزش مقدماتی مایا به صورت جامع و کاربردی را مشاهده کنید.